[CCF] Tehogallupin tulokset

Jukka Kulha oh2ma at phnet.fi
Thu Jan 26 06:33:11 PST 2012

Tervehdys,

Tomin toteamus siitä ettei isolla teholla lähettetäessä kuule yhtään paremmin 100W asemaa - Totta, mutta kilpailun kannalta tämä on vain osatotuus. Ja siten vähän huono argumentti.

Tyypillisesti 40m rajakeleillä pienemmän tehon asemat ovat kuultavissa, mutta ehkä vain joka 2 ta 3:lla overilla, tai jopa harvemmin. Näistä luonnolllisesti osa jää havaitsematta kun selaa bandia. Vastaavasti isomman tehon asema on kuultavissa säännöllisemmin ja se havaitaan paremmin. Näistä lähtökohdista kilpailukohtainen QSO-määrä kasvaa selvästi verrattuna siihen että kaikilla olisi 100W.

Kaikilla on kokemusta ns. "kymmenen overin" hiki QSOista 40m:llä.

Tätä taustaa vasten olen edelleen sitä mieltä että kumpikin luokka puolustaa paikkaansa, antaa vaihtoehoja ja lisää kilpailun mielekkyyttä.

Toisen luokan poistamisen hyvät puolet (esim. bandiahtaus) eivät milestäni korvaa menetystä kokonaiskilpailun kannalta katsottuna (esim. QSO määrän väheneminen...).

73 de Jukka - OH2MA