[CCF] Galluppia OH-kisoista

Kim Östman kim.ostman at abo.fi
Fri Jun 8 12:26:43 PDT 2012

Moi,

Pakko liittyä keskusteluun, kun sopivasti painettiin
"nappejani" alla olevalla kommentilla :)

> Yleisenä kommenttina, ei pelkästään OH-kisoja
> koskien: skimmeri tulisi sallia koska sen
> valvonta on käytännössä mahdotonta.

Mielestäni tämä ajatuskulku johtaa loputtomiin
myönnytyksiin, jonkinlaisen tappiomielialan
sävyttämänä. Samalla voisi todeta, ettei kisoissa
kannata olla teholuokkia, kun ei rajoitusten
noudattamista pystytä valvomaan (vrt. "maan tapa").
Tai vaikkapa single op -luokkia. Ja niin edelleen.

Itse olen workkinut sekä skimmeriä käyttäen että
ilman, ja molemmissa tavoissa on viehätyksensä.
Skimmerin käyttö kuitenkin muuttaa kusonpitoa
laadullisesti aivan eri tavalla kuin vaikkapa
elbugien ja puhemuistien käyttöönotto aikanaan.
Jälkimmäiset ovat apuvälineitä kusonpidossa,
kun taas edellinen siirtää vastuuta asemien
löytymisestä ja kusojen syntymisestä -- siis
siitä taidosta, jota kisassa mitataan -- pois
operaattorilta. No, kaikkihan täällä nämä asiat
tietävät, mutta ajattelin kuitenkin mainita.

Mutta mitä tulee Skimmeriin ja kilpailusääntöihin:
Olen ehkä hieman naiivi, mutta haluan edelleen uskoa
perusrehellisyyteen ja rehtiin kisaan kaikkien
hamien kesken, ainakin täällä kotimaassa. Jos
valtaosa haluaa sallia Skimmerin kaikille teknisen
edistyksen nimissä, niin fine. Mutta sen salliminen
jonkin osajoukon epärehellisyyden takia olisi tälle
harrasteelle todella pimeä ja surullinen päivä.

73
Kim OH6KZP