[CCF] Galluppia OH-kisoista

Kari Korhonen kari.korhonen at kymp.net
Fri Jun 8 12:51:13 PDT 2012

Moro, olen itse oh-kisojen kaikkia apuvehkeitä vastaan. Syy on hyvin
yksinkertainen. Katsokaa mihin osanottajamäärät ovat vajonneet. Uusia asemia
tulee vain harvoin kuviohin mukaan. Eräs syy on aloitukynnyksen nouseminen
jokainen uuden kikan jälkeen. Monelle se on rahakysymys ja myös
osaamiskysymys.
Toinen seuraus näistä apuvehkeistä on sanomien yksinkertaistuminen. Mitä
vitsiä on koko sanomassa, kun sen tietää jo etukäteen. Tämä on tietysti
monen kontesterin unelma, skimmeriä klikkaa, nappia painaa ja esitäytetty
sanoma tulee enterillä ja sitten äkkiä seuraavaan qsoon.
Kilpailujen tarkoitushan on alkujaan ollut operointitaitojen kehittäminen.
Nykyfilosofialla skimmerit sun muut ovat tiettyjen taitojen kehittämistä
mutteivät ehkä alkuperäisen ajatuksen mukaisia.
Kisoissa saisi olla kaksi luokkaa; radioamatööriluokka ja tekninen luokka.
Radioamatööriluokan maksimi teho olisi 100 w ja teknisessä luokassa voisi
käyttää kaikkea, mitä on keksitty tai ollaan keksimässä tai ei olla vielä
ymmärretty keksiä.
Kunnon sanomat takaisin. Saadaan jotain mielekkyyttä hommaan.
73 de Kari 5TS