[CCF] Jakso 24 - maksimi meni jo?

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Tue Oct 9 15:21:01 EDT 2012

Hei Ilkka!

Voi olla että se "smoothed" maksimi meni jo, mutta jos katsoo
niitä nopeasti vaihtelevia päivittäisiä käyriä, niin sanoisin, että
hyviä kelejä löytyy niin isoissa kuin pienissä sykleissä, olkoon
että keskimäärin lyhyemmän aikaan kun pilkut pysyvät alhaalla.
Muistan semmoisia lähes 300 sfu:n päiviä jotka olivat hyvin
hiljaisia. Tietenkin omat havaintoni ovat viimeiset pari sykliä
keskittyneet enemmän 50 MHz alueelle. Mutta Summer Anomaly
ei anna kovin korkeaa MUF:ia kesäaikaan edes pilkkumaksimeissa.
Myös ovat laskevat reunat hyvin erilaisia magneettisten häiriöiden
kanssa. Esim. Cycle 22 tuotti vuosia jopa 6 viikon jaksoja melkein
päivittäistä auroraa, kun taas Cycle 23 laskeva reuna oli rauhallinen
Mielestäni workkiljalle aina kelejä löytyy; vrt. "Säät jatkuvat", kuten
säätiedotuksessa, hi. Muutamalla luvulla on vaikea karakterisoida
näin monimutkaisia prosesseja. Vuodenajat ovat ratkaisevia myös
HF-keleille. Hauska oli kerran workkia ne 14 VK-asemaa yhtenä
iltapäivänä 50 MHz:lla, kunnes sanoivat, että ne vielä 3 aktiivia jäi
workkimatta.

Voisitko auttaa minua puiden määrän arviolla Suomessa? Tarvitsen
sitä yhtä' RA-juttua varten. Kuinka monta yli 20 metriä pitkää puuta
mahtaa Suomessa olla, noin 50% tarkkuudella?

       Cheers/73, "Zaba"

Ilkka Korpela [Ilkka.Korpela at Helsinki.fi] kirjoitti:
> Moro
>
> Sivusto solen.info tarjoaa mielenkiintoista aineistoa ja
> mm. kuvan http://www.solen.info/solar/cyclcomp1.gif
>
> Pääsivulla, http://www.solen.info/solar/ ja sen loppupäässä
> olevassa taulukossa mainitaan, että maksimikandidaatti olisi
> helmikuu 2012.
>
> Pilkutkin ovat jo pitkään ollut 'päiväntasaajalla', mikä on
> maksimin indikaatio. Koska tämä on mulle vasta kolmas maksimi,
> en haluaisi uskoa tätä todeksi, vaan vetoan kokemattomuuteeni
> ja kysynkin konkareilta että onhan sieltä vielä tulossa lisää
> [...]

Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/