[CCF] Jakso 24 - maksimi meni jo? (20-metriset hongat)

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at Helsinki.fi
Wed Oct 10 00:21:59 EDT 2012

Quoting "'Zaba' OH1ZAA" <elefa at wippies.fi>:

Morjens Jan

   Kiitos lohdun sanoista minulle ja ehkä muillekin, jotka pilkuista
   murhetta kantavat. Se, että juoksevalla keskiarvolla jaksojen ajalliset
   päätepisteet ja huippu määritellään, on, kuten sanoit, asia joka
   pitää huomioida ja, toki, "keskiarvoilla ei workita" (vrt. VOACAP).

   Harmi, ettei se PileUP!:n paleomagnetismijuttu nyt ole saatavilla,
   koska sitä olisi ollut hyvä siteerata, ihan pdf-linkin voimin.

   "Summer Anomaly" - tuuppasin termisi kuukkeliin, ja en ainakaan wiki-
   sivulle ohjautunut. Lisäsin sanan Solar, ja löysin heti julkaisun

http://nldr.library.ucar.edu/repository/assets/osgc/OSGC-000-000-003-373.pdf

   , jonka alussa heti puhutaan kolmesta anomaliasta: "winter" (seasonal),
   "annual",  ja "semiannual". Aurinkovuo siis poikkeaa siitä, mitä saisi
   laskemalla aurinko-maa etäisyydestä ja auringon zeniittikulmasta, joka
   meillä on OH9:ssä talvella keskipäivälläkin pieni, jopa negatiivinen.
   Koska tutkijat käyttävät termejä lainausmerkeissä, voi päätellä etteivät
   ne ole vakiintuneita ja siksi aih. ylimääräistä päänvaivaa ja harha-
   askeleita.

   => Ymmärsin siis, että kun helmikuuta 2012 (maksimikandidaatti solen.info)
  seurasi kesästä johtuva alhainen kausi, juokseva keskiarvo jämähti
  helmikuulle, ja on todennäköistä että se sieltä vielä ajassa eteen-
  ja ylöspäin liikahtaa, lopulliselle paikalleen, tämän jakson maksimiksi.
  Hyvä näin, toivoa on siis!

  Jos tämän jakson aikana sfu (ilmeisesti tämä pitää kiinnittää havainto-
  paikkaan, taajuuteen, ja antaa sääntöjä siitä onko auringossa tapahtunut
  purkaus vai ei), ylittää 300, olisi se hienoa! Voisin siitä melkein lyödä
  kanssasi vetoa, "että ## ylitä".

  Mutta kaikkiaan, "säät vaihtelevat", ja niinkuin on mukava seurata
  tarjontaa http://ilmatieteenlaitos.fi/, on myös aurinkosäästä tarjolla
  julkista dataa mahtavasti, asian harrastajille.

  --- Puukysymyksesi ---

  Mitä tulee yli 20 m puiden määrään Suomessa, niin asiaa on selvitelty ja
  seurattu Suomessa n. 90 vuotta. Työtä tekee MMM:n alainen Metla-niminen
  valtion sektoritutkimuslaitos. Ja siellä projektin nimi on kauan ollut
  valtion metsien inventointi, VMI. Selvitys on otantapohjaista, jossa 20 m
  puille on tietty (hyvin pieni, ehkä 1E-5%) todennäköisyys tulla otokseen.
  Uskoisin kuitenkin että 20 metristen puiden valtakunnallisen kokonais-
  lukumäärän estimaatin tarkkuus on paljon parempi kuin +/- 50% (johon tyydyt),
  luokkaa +/- 10% pikemmin (19 - 21 metristen siis). VMI:llä ja Metlalla on
  tietopalvelu, josta voit kysyä suoraan. Myös OH7MA saaattaa voida auttaa.

  Koska (VMI) selvitys on otantapohjainen, tarkkuus heikkenee mitä pienemmästä
  alueesta olet kiinnostunut (esim. Suomi - Satakunta - Pori).

  Suomessa metsät kasvavat tasakokoisina (ollaan niin pohjoisessa), ja siksi
  puiden pituudessa on vahva lyhyen etäisyyden autokorrelaatio. Kun löydät
  yhden 20-metrisen, on sen vieressä suurella todennäköisyydellä toinen.
  Ja 20 -metrisiä mahtuu hehtaarille luonnonmetsissä noin 1000 kpl. Siinä
  lokaali yläraja, '20-metristen vuolle (puita / m2). Paljonko noissa
  1000 puussa on neulasia/lehtiä/vettä riippuu maan hyvyydestä ("onko potkua?")
  ja vuodenajasta.

  Lisäksi, autokorrelaatiota löytyy pitkillä etäisyyksillä. Siinä missä
  Padasjoella kasvaa 5 tukin puita, ei niitä tahdo enää Oulun korkeudelta
  löytyä. Huom. Laihialla tukkipuukäsitteessä on anomalia.

  Näitä seikkoja kannettanee pohtia jutussasi Jan, liittyy se sitten
"puumastojen
  potentiaaliin" tai "RF:n vaimenemiseen" tms. Toivottavasti tästä oli
  apua ja kerro meille Metlan vastaus.

ilkka