[CCF] X-ray tason logaritmit auringosta -- Re: Jakso 24 - maksimi meni jo? (20-metriset hongat)

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at Helsinki.fi
Thu Oct 11 01:36:14 EDT 2012

Quoting "'Zaba' OH1ZAA" <elefa at wippies.fi>:

Hei

   Oma laskentatapani lähti tutkayhtälöstä ja kokemuksesta optisella
   alueella, joka´ei ole ionisoivaa. Tutkayhtälö löytyy wiki.fi.
   Kun TKK:lla oli fysiikkaa, istuin kasvitieteen harjoitustöissä.
   Siellä oli kaksikotisia kasveja ja tyttöjäkin, toisin kuin TKK:n
   labroissa :)

   Jos meillä on pistemäisestä valonlähteestä jokin valoteho, sen irradianssi
   [W/m2] kohtisuorassa suunnassa (neliömetrille tuleva teho) pienenee noin.
   Sama pätee tutka-aalloille.

   Mitä maa, ja sen magneettikenttä sitten tekee sille kaikelle jota
   aurinko pukkaa on mun osaamisalueen ulkopuolella, mutta kaikenlaiset vuot
   (#/m2) varmaankin pienenee etäisyyden neliönä kohteestaan. Ja jos
   vuo osuu kohteeseen, jonka pinnan normaali ei sojota kohti vuon
   lähdettä, tulee asia huomioida (vrt.auringon korkeuskulma ja meidän
   vuodenajat). Itse asiassa en des tiedä, mikä on F10.7 indeksin
   fysikaalinen mittayksikkö, kuinka se määritetään (mitataan, vuodesta 1937),
   enkä löytänyt
   sitä eilen etsiessäni netistä. Jokin outo anomalia on myös
   napa-alueilla, jonne päivä ei "optisesti paista", mutta mm. OH8SR:n signaali
   kulki mennen tullen.

   Kannustan, Jarin tavoin, asiaa osaavia jatkamaan artikkelin muodossa.
   Aurinko on meille jokseenkin tärkeä taivaankappale, for us earth borns.

ilkka

--
Ilkka Korpela
http://www.helsinki.fi/~korpela