[CCF] N1MM huutokoneena, ohje uudemman kerran

OH6NT oatpower at gmail.com
Thu Oct 11 14:59:36 EDT 2012

Ehtoota kaikille.

Tässä ohje jos joku haluaa käyttää N1MM-softaa myös "huutokoneena"
kilapiluissa (aiemmin jukaistu n. vuosi sitten).

Viel ehdit SAC fone-osaan saada huutokoneen kuntoon, niin ei tarvi
itse huutaa kurkku suorana! Kone osaa workkia vaikka koko kontestin
omalla äänelläsi, kunhan teet nauhoituksen tarkasti.

Tässä lyhyet havainnot miten minä tein, jos kiinnostaa:

- Numerot: Tiedostonimien on oltava 1.wav, 2.wav jne. ja tiedostojen
on sijaittava hakemistossa C:\Ohjelmatidostot\N1MM logger (C:\Program
Files\N1MM logger jos käyttää englanninkielistä XP-käyttistä). Niihin
sanellaan siis nuerot "one" "two" jne. lyhyesti ja nasevasti.

- Kirjaimet: Tiedostonimien on oltava a.wav, b.wav jne, ja tiedostojen
on sijaittava samassa hakemistossa kuin numerot.
HUOM, kirjaimet tulee äänittää lausuttuna, eli sisältö tiedostossa
A.wav pitää olla sanottuna esim. "alfa", B.wav "bravo" jne. Joillakin
merkeillä on erikoisnimi: väli (empty.wav), ? (query.wav), /
(stroke.wav), ja nekin pitää nauhoittaa.

- Kaikki muut lauseet (cq.wav, exch.wav, qrz.wav jne.) tulee sijaita
hakemistossa C:\Program Files\N1MM logger\WAV\<kutsusi>
eli minun tapauksessa C:\Program Files\N1MM logger\WAV\OH6NT

- Ohjelmoidaksesi mikä tiedosto kuuluu mihinkin F-nappulaan, klikkaa
oikeanpuolisella hiirinäppäimellä jotain F-nappia. Silloin avautuu
uusi ruutu kaikkien F-nappien ohjelmointiin. Napsuta oikeassa reunassa
olevaa pientä SET-nappia muuttaaksesi vastaavaa F-nappia. Jotta N1MM
lausuisi Exchange:n (F2) oikein, F2-riville kirjataan ensin
tiedostonimi joka sanoo "59" (exch.wav), välilyönti ja # (# antaa
sarjanumeron muodossa zero zero one).

Esimerkki: Riville kirjataan "wav\{operator}\exch.wav #" ilman
heittomerkkejä. Tulos, kun klikataan F2, on (lausuttuna): "Five-nine
zero zero one" ja sarjanumero nousee automaattisesti aivan kuin CW:llä
sitämukaa kun logataan uusia kusoja.

- Kohdassa F5 (vasta-aseman kutsu) riittää huutomerkki!

Minä käytin äänien nauhoitukseen CoolEdit nimistä ohjelmaa, mutta mikä
tahansa wav-tiedostoja tuottava softa käy, esim. Audacity (ilmainen);
jopa N1MM itse osata nauhoittaa! Äänitiedostoista, etenkin numeroista
ja kirjaimista, kannattaa viilata kaikki hiljaisuus pois alusta ja
lopusta, jotta esim. kutsun lausumasta tulisi jouheva. Siksi tarvitaan
äänieditoria.

73 es GL fone-contesteissa de OH6NT

--
It's good to be green - get a Heathkit!