[CCF] Maksimikelit!!

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Tue Oct 30 16:45:57 EDT 2012

Hei Ilkka,

Itse en päässyt CQWW:hen mukaan, mutta seurasin muutamaan
otteeseen DX-Summittia. Näytti siltä, että kymppi oli varattu 28.4 -
28.9 MHz kontestiin, kun yleensä pääpaino kontestien ulkopuolella
on 28.4 - 28.5 MHz välillä. Moni halusi varmistaa 28 MHz:n pisteet,
ja tuntui siltä QSO-määrät olivat kilpailun puolessa välissä ylimmillään
nimenomaan kympillä.

Tällä hetkellä on tausta X-rays tasolla B2.4, mutta sunnuntaiaamuna
oli pitkä C-flare (C1.5) välillä 7 - 11 UTC, joka antoi kivan dynaamisen
boostin valaistulle puolelle maapalloa noin 6-kertaisella ionisoivalla
X-ray_tasolla. Siinä syntyy erilaisia gradientteja ja virtauksia, joten
mitään yleislausumaa ei semmoisesta voi sanoa, kuin että keskimäärin
MUF:it nousee pienellä viipeellä (porilaisittain:"kymppi tekee viidettoist").

Ilkalle kysymys: onko 2002 sfu/ssn-asteikko kohdallaan annetussa linkissä?

Kontestin loppumetreillä oli 50 MHz F2 ja TEP:iä keski-Euroopasta >> AF/SA.

      Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA

Ilkka Korpela [Ilkka.Korpela at Helsinki.fi] kirjoitti:

> Moi
>
>    Jos tässä (ja 2011) olivat tämän maksimin huippukelit, niin
>    paljoa ei syytä ole juhlaan. Kelit navan yli 20-10M olivat
>    tiessään. La-aamuna oli 40 M jenkkikeli, niin hyvä, että
>    2/2/2-el + 1500 W sai pidettyä pileuppia.
>
>    sfu laski koko kisan ajan, ja ilmeisesti ionisaatio myös. Lauantai
>    taisi olla parempi päivä 10/15M kuin sunnuntai.
>
>    Nyt kun CW-ukot alkavat punoa juoniaan, on hyvä katsoa tätä
>    kuvaa:
>    http://www.solen.info/solar/images/solar.png
>
>    Huhtikuusta 2012 on 26-28 vrk:n autokorrelaatio ollut vahvaa.
> [...]

Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/