[CCF] Maksimikelit!! (napa-alueen syömähammas)

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at Helsinki.fi
Wed Oct 31 00:57:47 EDT 2012

Quoting "'Zaba' OH1ZAA" <elefa at wippies.fi>:

Moro zaba, ja kiitos vastauksesta

> Ilkalle kysymys: onko 2002 sfu/ssn-asteikko kohdallaan annetussa linkissä?

Käytän kuvin datalähteenä näitä NOAA:n arkistoja:

"Solar, Particle, and Geomag. Indices beginning Jan. 1994"
http://www.swpc.noaa.gov/ftpmenu/indices/old_indices.html

README
http://www.swpc.noaa.gov/ftpdir/indices/old_indices/README

Enempi tottuneena samanlaiseen ymmärryksen tasoon jota tuo
porilainen ilmaisu henki, kysynkin vastakysymyksen:

TE-keli Afrikkaan tai ylipäänsä korkea MUF muihin suuntiin
kuin 270-330 ja 30-90 ei ole HF kisoissa niin olennainen, Suomesta
workittaessa ja syömähampaamme on aina ollut maksimien aikainen
'iltakeli'. Se keli joka nostaa uudelleen päänsä n. 19Z alkaen
näin CQ WW aikoihin, ja jossa on mukana sita arktista soundia.
Keli, joka saattaa joskus olla samaan aikaan 14, 21 ja 28 MHz
ja joka tuntuu ulottuvan GM-LA-UA1A-UA1Z akselilla jenkkilään,
joskus hyvin laajalle alueeelle siellä, joskus vain W7WA:n tienoille.
Keli alkaa 19Z ja joskus jatkuu 23-00Z saakka ja loppuvaiheessa
myös japanilaiset tulevat yli navan, omasta suunnastaan.

* Mitä Zaba tarvitaan moiseen?

Muutenhan olemme täällä pallon laidalla, jonne Röntgenin säteet eivät
paista, ja siksi emme yllä signaaleinemme korkean MUF:n alueelle -
niille "viheriäiville niityille" (ref. aiempi porilainen retoriikka tällä
foorumilla, tehokeskustelu). Olen ymmärtänyt myös, että on olemassa
karkea gradentti niiltä leveysasteilta ylös ja alas, jonne aurinko
kulloinkin paistaa zeniitistä, nyt jossain 10-15o South.

Ilman napakelejä Suomi on todella "köyhä radiomaa ja siksi jää" (ref. Martti).

Röntgen-silmällä aurinko näyttää nyt tältä
http://www.swpc.noaa.gov/sxi/images/latest_sxi.png
Kaljuuntunut laeltaan kuin monet kontesterit.

Näin viime vuoden huhtikuussa unta siitä, että Halloweenina
2012 aurinko olisi tälläinen GOESin silmin:
http://www.helsinki.fi/~korpela/Sun_In_CQWW.jpg

ilkka

p.s. Yksi hyvä tapa (ja Suomessakin suosittu) kompensoida kelejä on se
"Stakkaaminen"! Pari GU78:a 10 cm spacingilla.

--
Ilkka Korpela
http://www.helsinki.fi/~korpela