[CCF] OH2BP: TX tehokysymys, Ike Blues vastaa

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at Helsinki.fi
Tue Jan 1 02:44:16 EST 2013

Blues Brothers,

> Ike Blues vastaa

Näin Uudenvuoden kunniaksi jo pitkään mieltä painanut kysmys lähettimen
tehonkäytöstä erityisesti kilpailuissa.

> Hyvää uutta vuotta Kari, ja muut!

----

Ficoran sääntömanuaali mainitsee, että max teho antenniin on tuo
1500 W.

> On olemassa myös Kassakaappisopimus, ns. "Korhosen lista", jossa
> määritellään mainitsemiesi pykälien tarkempi tulkinta. Sen tunteminen
> kuuluu kisamenestysreseptiin.

Hyvä on, jos nyt sitten lähetän tuon 1500 W 20M yagiin ja myös saman
tehon 15M antenniin samanaikaisesti siis, lienee tämä edelleen
määräystemme mukaista.

> Jos näin ei Kari olisi, kaikki kilpailuissa multiluokassa pidetyt
> A + B > 1500 W kusoilut olisivat olleet hämäräpuuhia. Tässä A on
> viittaa Pekkaan joka ajaa 15M ja B Jussiin, joka on 20M bandilla.
> Huom! Pekan ja Jussin matemaattinen vaihdannaisuus: B + A > 1500 W
> ei käy myöskään.

Entäs jos molemmat lähettimet (linukat) ovat samalla bandilla ?

> Silloin Pekka tai Jussi, tai parhaassa tapauksessa molemmat huomaavat
> pienen savupilven rigin takana. Tai asema on parhaassa tapauksessa
> savunestotahdistettu, mikä voi kyllä haitata kusonpitoa.

Näin varmasti myös kilpailutilanteessa (sen sääntöjen sallitessa enemmän
kuin yhden TX-signaalin) tämä olisi ok SO2R-luokassa.

> Jussin olen kuullut näin tekevän, mutten Pekan. Eikös tämä ole niitä
> Extreme touhuja? Sellaisesta luokasta olen kuullut joskus puhuttavan,
> en nyt kyllä muista missä kisassa. Eli taidat olla oikeassa, on se sallittua!

----

Entäs, jos käytetään tehojakoa tms eli useita antenneja samalla
bandilla, voinko silloin lähettää tämän 1500 W
samanaikaisesti samalla jaksolla eetteriin ?

> Nyt on Kari sellainen homma että teoria eetteristä kaipaa sen verran
> selvennystä, että vastaamiseen tarvitaan vähintään Uppsalan ekonomi.
> En usko että onnistuu DI tai tekn.-yo pohjalta. Suosittelen kuitenkin
> tehon samanaikaista lähettämistä, 1-100 ms viipeiden käyttö morsetuksessa
> eri teholähteiden välillä ei ole suositeltavaa. Koherenssia, sanoi
> kontesteri.

Samaa ajatusta edelleen kehittämällä eikö näin kilpailuaseman signaalin
kokonaisteho voisi olla n x 1500 W - jokainen lähetin emittoi siis
vain tuon määräysten mukaisen maksimitehon ?

> Olet Kari selvästi ottamassa askeleita kohti menestystä, sikäli mikäli
> vanha OH-resepti vielä pätee.

Mitä sanoo Ficora ?

> Uskoakseni heille sopii järjestely kuin järjestely kun vain euroista
> sovitaan. Sellainen on ollut henki, jonnin aikaa.

Mitä sanoo CQWW-komitea ?

--
Ilkka Korpela
http://www.helsinki.fi/~korpela