[CCF] 18168 kHz USB - syntiä EDELLEEN!

Jari Jussila jari.jussila at oh2bu.pp.fi
Tue Jan 1 05:56:40 EST 2013

Ilkka .... 18 167 kHz USB on edelleen (Suomessakin) syntiä ..

Met, jotka olimme Sappeen kesäleirillä tenttimässä Yhdysvaltojen
tutkintoja, muistamme että siellä kysyttiin moneen kertaan kuinka
lähellä bandin jompaa kumpaa päätä voi workkia.
Tässä hyvä esimerkki General class-tutkinnon kysymyksestä:

G4D11 (B)
How close to the upper edge of the 20 meter General Class band should
your displayed carrier frequency be when using 3 kHz wide USB?
A. 3 kHz above the edge of the band
B. 3 kHz below the edge of the band
C. Your displayed carrier frequency may be set at the edge of the band
D. Center your signal on the edge of the band
-----

Jäin jo itse asiassa silloin miettimään, että SSB-signaalilla bandin
(jomman kumman) pään lähellä workkimista ei opeteta suomalaisessa
perusluokan koulutuksessa eikä tästä asiasta ole yhtään kysymystä
perusluokan kysymyspankissa. (Vinkki kysymyspankin uudistajille!)

USA:ssa tällaiset bandinylitykset lienevät tavallisin huomautuksen aihe
radioamatööriliikenteen tarkkailussa.

Saako siis Ilkka - tai joku muu - lähettää USB-signaalia 18 167 kHz?

Kesti kotvan löytää voimassa olevista radioamatöörimääräyksistä asia
koskeva kohta - mutta löytyihän se sieltä!

Liitteen 1 (Radioamatööriviestinnän taajuusalueet ja suurimmat sallitut
lähetystehot) alaviitteessä 8) sanotaan seuraavasti:

"8) Radioamatööriaseman lähete on pidettävä kaikissa käyttöolosuhteissa
taajuusalueen sisällä. Radioamatöörilähetteen kaistanleveys ei saa olla
tarpeettoman suuri."

Eli jos lähetän 18 167 kHz USB-lähetteellä, lähete menee yli taajuuden
18 168 kHz ja rikon määräyksiä ....

Entä uusissa, 1.3.2013, voimaan tulevissa radioamatöörimääräyksissä?

Uudet radioamatöörimääräykset tullevat (tarkkaa päivää ei varmistettu)
voimaan 1.3.2013. Liite 1 jää pois määräyksistä. Saako siis Ilkka (tai
joku muu) workkia 18 167 kHz USB 1.3.2013 jälkeen?

Maaliskuussa mahdollisesti voimaan tulevat uudet määräykset löytyvät mm.
osoitteesta:
http://www.oh3ac.fi/Uudet%20radioamatoorimaaraykset%202013%20luonnos.pdf.pdf

Siellä sama asia on kirjattu nyt varsinaiseen määräystekstiin 15§
(punainen = uusi asia) seuraavasti:

"Radioamatööriaseman lähete on pidettävä kaikissa käyttöolosuhteissa
radioamatöörikäyttöön osoitetun taajuusalueen sisällä."

Voit siis workkia 18 167 kHz LSB ja 3699.9 LSB mutta et kumpaakaan USB!

73

Jari, OH2BU