[CCF] /QRP kutsumerkissä kysymys

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Thu Apr 9 14:02:08 EDT 2015

> Jos JA1ABC tulee ja vastaa seekuuhun JA1ABC/QRP ja pistän se lokiin
> pelkästään JA1ABC niin teenkö virheen? Siis mikäli ko. asema ilmoittaa
> omassa lokissaan olleensa QRP. Tähän saakka olen kautta aikain jättänyt
> tuon/QRP merkkaamatta koska mielestäni se ei ole virallinen kutsumerkki.

Kiitos kysymästä.
/QRP kirjaamisesta ei tule virhettä, kuten ei myöskään /QRP pois
jättämisestä.

Siitä voi päätellä että sen /QRP lisämääreen lähettäminen ei ole
välttämätöntä.

Itse  asiassa, jos joku ajaa pienellä teholla mitä tahansa yhteyksiä,
kutsumerkin pidentäminen ei välttämättä ole hyvä ajatus.
Heikolla signaalilla saa kutsumerkin läpi paremmin jos kutsumerkissä ei ole
mitään ylimääräistä.
Ja muutenkin, pidempään kutsumerkkiin menee enemmän aikaa vaikka sen
saisikin kerralla oikein.

Sen verran lievennän sanomaani että jos jossakin kilpailussa tai
kusotapahtumassa on säännöissä maininta että /QRP lisämäärettä tulisi
käyttää, sitten sitä tietenkin tulee käyttää.

Mutta missään CQ kilpailussa ainakaan minulle ei tule mieleen että heikon
signaalin asemien yhteydenpitoa hankaloitettaisiin tuollaisella säännöllä.

QRP workkijat ovat todellisia kokeilijoita. Sain joskus QSL kortin
Pohjois-Amerikasta. Siinä oli kuvaus asemasta; 14AVQ takapihalla, talo
edessä Euroopan suuntaan. Tehoa paljon alle 10 milliwattia, olisiko ollut
jopa alle milliwatin en muista. Vasta-asema oli onnellinen kusosta. Se oli
hänen ennätyskusonsa; muistaakseni useampi kymmenen tuhatta mailia per
watti.

73,
Jukka OH6LI