[CCF] Icom 756pro3 ja Inrad?

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Thu Jan 8 01:52:09 EST 2015

Kuvaamassasi tilanteessa jossa splatteri tulee päälle, roofinki ei auta.
Tilanteessa häiritsevä signaali:
 - on vain jonkin verran voimakkaampi kuin kuunnteltava signaali; oletan
että korkeintaan 20-30dB
 - on suoraan kuunnteltavan signaalin päällä

Roofinki auttaa tilanteessa jossa iso signaali on varsinaisen
kuuntelukaistan ulkopuolella mutta ensimmäisen välitaajuuden keraamisen
suotimen päästökaistan sisällä ja kun signaailen voimakkuusero on suuri.

Eli tilanne jossa se auttaa:
Häiritsevä signaali on
  - todella suuri verrattuna kuunneltavaan signaaliin; vähintään 50-60dB
  - noin kolmesta noin pariinkymmeneen kHz etäällä kuunneltavasta
signaalista

Tilanteessa, jossa häiritsevä signaali tulee suoraan kuunneltavan päälle,
ainoa mahdollinen suodatin on antennin kyky vaimentaa jostakin suunnasta
tulevaa signaalia kun taas vastaanotettava signaali pidetään 'keilassa'.
Elikkä tarvitset suunta-antennin.

Jos häiriö tulee osapuilleen samasta suunnasta kuin kuunneltava signaali,
aika voi auttaa, siis että se häiriö poistuu taajuudelta. Joskus vain neljä
sekuntia riittää.

73,
Jukka OH6LI