[CCF] Fwd: Assisted vs non-Assisted

Kim Östman kim.ostman at abo.fi
Wed Apr 6 11:48:59 EDT 2016

Moikka,

Täytyy ystävällisesti todeta, että en ymmärrä alla olevaa argumentointia ollenkaan, jos siis sen tarkoituksena on perustella CQWW:n unassisted-luokkien mahdollista lakkauttamista tulevaisuudessa.

Jos jotkut osallistujat eivät ymmärrä unassisted-luokan pointtia, ja joutuvat sinne "vahingossa", niin miten heidän ymmärrystä autetaan sillä, että kaikilta poistetaan mahdollisuus osallistua unassisted-luokkaan?? Luokkaan, jonka CQWW:n oman tutkimuksenkin mukaan 50% osallistujista haluaa säilyttää (http://cqww.com/blog/2015-cq-ww-survey-results-part-2/). "Does not compute", ainakaan minun päässäni :)

Mikäli oikean luokkavalinnan ymmärtäminen on joillekin uusille klusteriin tottuneille hamsseille vaikeaa, niin paras ratkaisu lienee sen sijaan heidän parempi ja selkeämpi kouluttaminen, ei toisten arvostaman luokan poistaminen.

Toinen argumentti unassisted-luokkien poistamiseksi, jonka syy-seuraus-suhdetta en ymmärrä: "tekniikan pitäisi antaa tulla vapaasti kontestitoimintaan mukaan". Tekniikan on annettu tulla vapaasti kontestitoimintaan mukaan esimerkiksi sillä, että luotiin assisted-luokka, johon sellaiseen workintaan mieltyneet voivat aina osallistua. Miksi siis nyt jotkut oman luokan saaneet henkilöt, jotka voivat siinä hyödyntää uudenlaista tekniikkaa, haluavat kokonaan kieltää toisilta perinteisen unassisted-luokan?

Ja vaikka tiedän joidenkin kirjoittavan default-tyyliltään provokatiivisesti tarkoittamatta sillä mitään pahaa, niin mielestäni ei edistä hyvää keskustelua käyttää "aivovammainen"-tyylistä nimittelyä ajatuksesta, että unassisted/assisted-jaon voisi säilyttää. Tunteet sivuun ja asia-argumentit pöytään, jos niitä on :)

Yhdyn myös NOA-Timon epäilyksiin alla olevista statistiikoista; esim. K5ZD ei todennut mitään siitä, että *suuri enemmistö* nykykisaajista olisi saanut lupansa 1995 jälkeen (http://lists.contesting.com/pipermail/cq-contest/2016-April/113244.html), ja ainakin minua kiinnostaisi kuulla sellaisen väitteen lähde. Itse olen tämän reflektorin nuorimmasta päästä, saanut luvat vuonna 1994, ja ei ainakaan minulle edes alkuvaiheessa noviisina tuottanut sääntöjä lukiessa mitään vaikeuksia ymmärtää, että yhdessä luokassa saa käyttää klusteria ja toisessa ei.

73
Kim