[CCF] Fwd: Assisted vs non-Assisted

Kim Östman kim.ostman at abo.fi
Sat Apr 9 06:47:24 EDT 2016

Terve Jari,

Ilman muuta kyselyihin ja mm. niiden kysymysten sanamuotoihin liittyvää biasta on aina. Esimerkiksi tässä tapauksessa on kysytty: "Pitäisikö SO/SOA-luokat yhdistää?", ei "Pitäisikö SO/SOA-luokat pitää erillään?". Voisi siis tulkita, että toivottu myönteinen vastaus on, että ne pitää yhdistää. Tai sitten voi tulkita toisinpäin, tulkitsijan biaksesta riippuen :)

Taipumusta miellyttää auktoriteetteja (tässä tapauksessa esim. kilpailun director K5ZD) vs. esittää aito oma auktoriteettivastainen mielipide taas esiintyy hyvin tapauskohtaisesti, riippuen siitä millaisia aidon mielipiteen ilmaisemisen ajatellut seuraukset ovat.

Jos oletetaan, että tämän CQWW-kyselyn vastaajilla oli taipumusta miellyttää auktoriteetteja, niin tutkimuksen toistuva tulos (= suurempi osa ei halua poistaa unassisted-luokkaa, kuten ei vuoden 2013 kyselyssäkään) olisi vieläkin merkittävämpi. K5ZD kun ei ole mitenkään ainakaan viime aikoina pitänyt salassa, että hän olisi hyvinkin valmis poistamaan unassisted-luokan.

Tutkimuksesta yleisesti: Vuoden 2015 aineisto kerättiin lähettämällä sähköpostilla kutsu osallistua kaikille 2014 CQWW SSB/CW-kisoista lokin lähettäneille. Lisäksi kutsu meni CQ-Contest -reflektorille, jonka tilaajamäärästä minulla ei valitettavasti ole tietoa. Vastauksia tuli 5117 ja vastaajien rakenne löytyy täältä: http://cqww.com/blog/2015-cq-ww-survey-results-part-1/.

Sieltä selviää, että suurin osa vastaajista on vakavissaan tai puolivakavissaan kilpailevia. Ja kyllähän juuri heidän äänensä täytyisi vakavasti ottaa, kun on kilpailuista kyse. Juuri tässä ryhmässä myös suurempi osa haluaa säilyttää unassisted-luokan.

Täytyy luonnollisesti todeta, että CQWW:n toteuttama tutkimus ei ole tieteellinen, mutta tuskin kontestipiireissä parempaakaan pystyy toteuttamaan. Siksi sen tulokset on mielestäni myös tärkeää ottaa hyvin vakavasti. Vai onko jollakin muulla parempaa tutkittua tietoa kontesterimaailman fiiliksistä?

t. Kim