[CCF] Ham amplifier - uudehko eurooppalainen yritys

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Tue Feb 9 12:39:31 EST 2016

Jaa-a. Kyllä varmasti isonkin puolijohdelinukan saa rahalla luotettavaksi. Niinhän kommersiaalipuolella on tehty jo iät ja ajat. Sitten kun aletaan sniiduilla ja tehdä kaikki aivan niillä speksien rajoilla, niin saattaapi alkaa mennä vaikeammaksi.

Dishtronixilta löytyy full gallon key down forever -markkinoilta. Hintaa voinee kuvata sanoilla "jos sinun tarvitsee kysyä hintaa, niin sinulla ei ole varaa tähän".

Yaesu teetti alihankintana Tokyo Hy Powerilla sangen hyvältä näyttävän 1,5 kW puolijohdelinukan. Esiteltiin messuilla ja silleen. Mahdollisesti sangen kelpo peli. Pitkään ei firmasta mitään kuulunut. Ei tullut markkinoille. Ja sitten THP tekikin konkurssin.

En ole tämän alan asiantuntija, mutta noin maallikon näkemyksenä heittäisin, että kyse täytyy olla kaupallisista reunaehdoista.

Melkein missä tahansa radioamatöörien tilaisuudessa näkee, että harrastajakunta on kovin iäkästä. Tahtoo sanoa, että suurin osa, jotka linukan haluavat, ovat sellaisen jo aikoja sitten ostaneet tai tehneet. Sille porukalle on varmaan aika vaikea myydä puolijohdelinukkaa ainakaan sillä myyntiargumentilla, että tässä on niitä hienoja puolijohteita. Samalla tapaa se kW kun tulee putkesta kuin puolijohteesta.

No millaista linukkaa sitten myydä putkilinukan omistajalle. Valistunut arvaus on, että automaattisuus voisi olla kelvollinen linukan peruste, vaan kyllä siinäkin ostajakandidaatti pohtii, että mitä maksaa ja mitä sillä saa. Että jos on jo 2x3-500Z, joka toimii kuin junan vessa, niin paljonko rahaa siitä automaattisuudesta maksaa. Vakuuttavammalta ainakin minun korviin kuulostaa sellainen ajatus, että jospa linukan ostaja haluaisi isomman linukan. 3cx3000 on hämmentävän suosittu putki radioamatööripiireissä. 5 kW puolijohdelinukoita ei ole vielä vastaan amatööripiireissä kävellyt.

Sitten meillä on se porukka, jolla ei vielä linukkaa ole. No mitä heille voi myydä. Melkoisen todennäköisesti aika isolla osalla linukattomista syynä on joko rahan puute tai ainakin rahan käyttöhalun puute. Tahtoo sanoa, että heille ei kovin kallista peliä voi kaupata. Meilläpä onkin markkinat täynnänsä sellaisia 500 vatin pikkulinukoita. Ja onhan jokunen 1 kW mallikin. Olisikohan tuotepäälliköt pyöritelleet Exceliä ja päätyneet siihen, että raha tulee juuri tuolta markkinan alasegmentistä. Eikä 1,5 kW malleista.

-Jari