[CCF] Katsokaapas ja kommentoikaapas

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Mon Oct 3 12:00:57 EDT 2016

Noniin . .
Aikaa on kulunut eikä ole tullut ehdotelmia.

1,
Zaba kirjoitti lähtökulmasta noin 18 astetta.
Esitelmässä on vahvistus benchmarkattuna 30 asteeseen ja on samoin 10
asteeseen.
Onpa myös 80:llä 60 asteeseen.

Iso ero on ainakin minulle se, että elevaatiotason säteilykuvio on
monimuotoinen eikä sitä lukita yhteen suureeseen, joka ei yleensä kuvaa
systeemiä kattavasti.
Usein tavallaan kyllä, mutta tässä esitelmässä nähdään paremmaksi esittää
elevaatiotason säteilykuvio kokonaisuutena ja ottaa tarkastelu useammalla
kulmalla näkemyksen laventamiseksi.

Tämä on erona muihin vastaaviin esitelmiin.

2.
8mm dipolin SWR 1.5 kaistanleveys.
Se on tosiaan sen 33 kHz mallinnuksen mukaisesti.
Syy siihen miksi SWR 1.5 kaistanleveys on 8mm dipolilla pienempi kuin 2mm
dipolilla, johtuu siitä että 8mm dipolin impedanssin reaaliosa muuttuu ja
koko antennin pienin SWR arvo on suurempi.

Tämä näkyy SWR käyrien kuvissa kelmulla 27 selvästi siten että 1 ja 2mm
paksuiset antennit käyvät pienimmillään hyvin lähellä ykköstä, 4mm pienin
arvo on noussut ja 8mm pienin SWR arvo alkaa olemaan jo melko korkea kun
syöttöimpedanssiksi on kaikissa simulaatioissa asetettu 50 ohmia.

Se on tuon yhden arvon heikkous ja kirjasin kelmulle 27 erikseen että
pelkkiä numeroita ei kannata jäädä katsomaan vaan kannattaa yrittää katsoa
kokonaisuutta yksittäisten lukujen takana.

Dipolin impedanssin ominaisuuksista löytyy lisää kelmulla 48, jossa
esitetyllä dipolilla ei päästä lainkaan alle 1.5 SWR arvon ja siitä syystä
MMANA ei ole automaattisesti kirjannut 1.5 ja 2.0 kaistanleveyksiä kuvaan.

Esitelmässä on balansointiin liittyen kaksi asiaa joita ei ole oikein tuotu
muualla esille.
Ja on siellä yksi epätarkkuuskin liittyen balansointiin.

Eli yhdellä asialla on mahdollista saada TietoKontestissa kolme pistettä.

73,
Jukka OH6LI