[CCF] N1MM puhemuistiohjeet

Arvo Helenius arvo.helenius at saunalahti.fi
Fri Oct 7 11:28:04 EDT 2016

Tälläinen viesti löyty :

N1MM kontestisoftassa huutokone on sisäänrakennettu, joten audiopiuha(t)
koneen ja rigin välille (nen nyt on muutenkin digimodejja vartean).
Pientä virittämista audiotiedostohin vaan ja vot!

Tässä ohje (aiemminkin postattu) jos joku haluaa käyttää N1MM-softaa
myös "huutokoneena" kilapiluissa

     Viel ehdit SAC fone-osaan saada huutokoneen kuntoon, niin ei tarvi
     itse huutaa kurkku suorana! Kone osaa workkia vaikka koko
     kontestin omalla äänelläsi, kunhan teet nauhoituksen tarkasti.

     Tässä lyhyet havainnot miten minä tein, jos kiinnostaa:

     - Numerot: Tiedostonimien on oltava 1.wav, 2.wav jne. ja
     tiedostojen on sijaittava hakemistossa C:\Ohjelmatidostot\N1MM
     logger (C:\Program Files\N1MM logger jos käyttää englanninkielistä
     XP-käyttistä). Niihin sanellaan siis numerot "one" "two" jne.
     lyhyesti ja nasevasti.

     - Kirjaimet: Tiedostonimien on oltava a.wav, b.wav jne, ja
     tiedostojen on sijaittava samassa hakemistossa kuin numerot.
     HUOM, kirjaimet tulee äänittää lausuttuna, eli sisältö tiedostossa
     A.wav pitää olla sanottuna esim. "alfa", B.wav "bravo" jne.
     Joillakin merkeillä on erikoisnimi: väli (empty.wav), ?
     (query.wav), / (stroke.wav), ja nekin pitää nauhoittaa.

     - Kaikki muut lauseet (cq.wav, exch.wav, qrz.wav jne.) tulee
     sijaita hakemistossa C:\Program Files\N1MM logger\WAV\<kutsusi>
     eli minun tapauksessa C:\Program Files\N1MM logger\WAV\OH6NT

     - Ohjelmoidaksesi mikä tiedosto kuuluu mihinkin F-nappulaan,
     klikkaa oikeanpuolisella hiirinäppäimellä jotain F-nappia. Silloin
     avautuu uusi ruutu kaikkien F-nappien ohjelmointiin. Napsuta
     oikeassa reunassa olevaa pientä SET-nappia muuttaaksesi vastaavaa
     F-nappia. Jotta N1MM lausuisi Exchange:n (F2) oikein, F2-riville
     kirjataan ensin tiedostonimi joka sanoo "59" (exch.wav),
     välilyönti ja # (# antaa sarjanumeron muodossa zero zero one).

     Esimerkki: Riville kirjataan "wav\{operator}\exch.wav #" ilman
     heittomerkkejä. Tulos, kun klikataan F2, on (lausuttuna):
     "Five-nine zero zero one" ja sarjanumero nousee automaattisesti
     aivan kuin CW:llä sitämukaa kun logataan uusia kusoja.

     - Kohdassa F5 (vasta-aseman kutsu) riittää huutomerkki!

     Minä käytin äänien nauhoitukseen CoolEdit nimistä ohjelmaa, mutta
     mikä tahansa wav-tiedostoja tuottava softa käy, esim. Audacity
     (ilmainen); jopa N1MM itse osata nauhoittaa! Äänitiedostoista,
     etenkin numeroista ja kirjaimista, kannattaa viilata kaikki
     hiljaisuus pois alusta ja lopusta, jotta esim. kutsun lausumasta
     tulisi jouheva. Siksi tarvitaan äänieditoria.

     73 es GL fone-contesteissa de OH6NT

3cv