[CCF] SAC countdown (tech dept.) -- Re: N1MM puhemuistiohjeet

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Sat Oct 8 06:09:07 EDT 2016

Aloha!

Kontestiin pari tuntia aikaa, kiinnityslevyistä pulaa: porakone laulamaan
Simuloinnissa 3-elementtisen 14 MHz laserin impedanssi on 18-ohmin
luokkaa. Onneksi on Dentron MT-3000A, joten ei tarvitse alkaa tehdä
uutta Collins-balunia 18 ohmin tasolle, vaan 50 ohmin viritys kelpaa,
Yagissa syöttöelementin impedanssit/mitat eivät juurikaan vaikuta
säteilykuvioon. Gainia on lähes 7 dBd eteen, ja releiden avulla taakse.
Etu/taka yli 16 dB, ja 14 metriä maan päällä huomattavasti parempi.

Jos molemmat parasiitit kytkee direktoriksi on vapaan avaruuden gain
eteen ja taakse noin 3 dBd, eikä impedanssi paljon muutu. Mikäli ne
laitetaan reflektoreiksi, niin gainia olisi enemmän, mutta syötössä 5 ohmin
reaali-impedanssi, ja paljon induktiivista komponenttia. Joka tapauksessa
18/50 ohmin sovitus ja integroitu balun tehdään SAC:in jälkeen.

Puheohjelmoinnissa ei päästy yhtään eteenpäin, ja käytössä on vain
käsimikki.Tuulenpuuskia on aika tavalla. Olisi hyvä keli VHF-antennien
nostoon (elementit eivät tartu ristikkoon, kun nostaa myrskyssä narun
päässä). Pyrkimystä ei ole SAC-palkintopaikoille, vaan tarkoitus on
jakaa OH4-kerrointa, ja kerätä pieni osuus SAC-maaottelun saldoon.

   Onnea kaikille kisaan!   Mahalo/73, "Zaba"  OH1ZAA  OH4BCS/3