[CCF] Fwd: Tämä kiinnostaa ikävä kyllä joitain suomalaisiakin

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Sun Apr 23 11:57:35 EDT 2017

Ei ole enimmäinen kerta, kun kotijuristit sortuvat omaan näppäryyteensä harsiessaan sääntöjä kasaan. Joskus myös ammattijuristit.

Toki on niin, että säännöissä on sana "see" kohdassa XII.C. viitaten luokkaan (oikeasti alaluokkaan) V.A.1. Just joo. Kaikenlaistahan sitä saa katsella, paitsi tietenkään pakettiradiota ei saa katsella kuin määrätyissä luokissa. Nyt näköjään myös pitää katsella. Vaikkei sillä olekaan mitään tekemistä kilpailemisen kanssa. Odotan jännityksellä, kuinka Contest Committee valvoo, että kaikki ovat katsoneet kohdan V.A.1. Kävisiköhän vaikka kahden todistajan allekirjoituksella varustettu vakuutus, että on tullut katsottua kohta V.A.1. Kännykkäkameralla otettu kuvatallenne kohdan V.A.1. katsomisesta voisi ehkä olla toinen vaihtoehto. Huijarit kiinni! Punaista korttia kehään, jos ei V.A.1. ole katsottu! Seuraavaksi täytyy käynnistää vakava väittely siitä, että pitääkö se myös lukea, eikä riitä, että katsoo. Älkäämme kuitenkaan missään tapauksessa kyseenalaistako koko hommaa, että miksi pitäisi katsoa, vrt. koko assisted-touhu ihan lähtökohtaisesti, säännöt on sääntöjä ja hauki on kala. Tärkeintä on pitää moraalinen kompassi pohjoisen suunnassa ja saada ketkut kiinni.

Mutta varsinaisesta asiasta aavistuksen vakavahenkisemmin: kuitenkin jo suoraan otsikossa kohdassa V sanotaan, että seuraavat luokat ovat "Single operator": V.A.1 Single Operator, V.A.2 "Single Operator Assisted".

Minusta tässä ei ole pienintäkään tulkinnan sijaa. Myös Assisted QRP Single Bandissa täytyy äänittää, jos mielii top kolmessa olla. Ihan sama, mitä CQWW Contest Committee asiasta sanoo, noin se säännöissä lukee.

-Jari, OH3BU