[CCF] Fwd: Tämä kiinnostaa ikävä kyllä joitain suomalaisiakin

Jukka Klemola jpklemola at gmail.com
Sun Apr 23 12:49:13 EDT 2017

> Ei ole enimmäinen kerta, kun kotijuristit sortuvat omaan näppäryyteensä
> harsiessaan sääntöjä kasaan.

Tämäkin kiinnostaa ikävä kyllä joitakin suomalaisiakin amatöörejä.

> Joskus myös ammattijuristit.

Yleensä tosin kun ammattilaiselle annetaan kaikki oleelliset lähtötiedot
mitään värittämättä, ammattilainen vastaa oikein.

> Toki on niin, että säännöissä on

> säännöt on sääntöjä ja hauki on kala. Tärkeintä on pitää moraalinen
> kompassi pohjoisen suunnassa ja saada ketkut kiinni.

Oikein.
Säännöt ovat sääntöjä.
Jotkut säännöt ovat seurausta siitä että jos joitakin sääntöjä jättää
noudattamatta, sitten kysytään pari tarkentavaa kysymystä että saadaan
kaikki oleelliset lähtötiedot oikein ennen kuin päätetään mitään.

Ne tarkentavat kysymykset tulevat kyseeseen ainoastaan joissakin
tilanteissa.
Niitä tilanteita on todella hankala ennustaa.

Eli käytännössä äänitteitä kysellään vasta jos osallistujan suorite haisee.

Käytännössä on parempi tallentaa äänet parista syystä:
1. omaehtoinen workkimisen opiskelu
    -tämä on syy miksi minä en ole missään vaiheessa vastustanut
     tallenteiden vaatimista huippusuorittajilta
    -tulee huomata että vaikka jotkut ovat huipusuorittajia, he eivät
     lainkaan välttämättä tunnusta olevansa huippusuorittajia
2. suoritteen haistessa suoitteen todellinen laita paljastuu usein
    alle tunnissa kuunnellen tallennetta
    -tulee huomata että jotkut tallennuspyynnöt ovat johtaneet
     huippusuorittajan skooren paranemiseen

> Mutta varsinaisesta asiasta aavistuksen vakavahenkisemmin: kuitenkin jo
> suoraan otsikossa kohdassa V sanotaan, että seuraavat luokat ovat "Single
> operator": V.A.1 Single Operator, V.A.2 "Single Operator Assisted".

Pitää tämäkin paikkansa.
Ihan tiukan tarkka tulkinta on kuten MW-Ari tulkitsi.

Mutta:
Assisted -workkijakin oppii jos kuuntelee itseään, omaa workkimistaan
Foliohatuille miettimistä:
Assisted workkijakin saattaa tallentaa jotakin joka paljastaa jostakusta
muusta jotakin kun tallentaa kilpailun äänet

> Minusta tässä ei ole pienintäkään tulkinnan sijaa. Myös Assisted QRP
> Single Bandissa täytyy äänittää, jos mielii top kolmessa olla. Ihan sama,
> mitä CQWW Contest Committee asiasta sanoo, noin se säännöissä lukee.

Kyllä näin on. Ei ole tulkinnan varaa tekstissä.
Käytännössä noita kaikkia kuitenkin tulkitsevat ihmiset.

Jos joutuu vahingossa top kolmoseen, sille ei voi mitään.
Osallistuminen on sillä tavalla jännittävää että ennalta yleensä ei tiedä
mitä voittaa.

CQ WPX CW on aika piakkoin.

> -Jari, OH3BU

73,