[CCF] Famous last words (for SAC CW) --- Re: SAC CW:n radiokelit ("ennuste")

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Fri Sep 15 15:35:24 EDT 2017

Protonipurkaus on laantunut. Auringon "nousevalla" reunalla loimuaa.
Sieltä on pilkkuryhmä nousemassa, mutta se ei ehdi SAC:iin paljon
vaikuttaa. Viime päivien aurorat ovat johtuneet CH824 korona-reiästä.

Tänään 1500-1600Z oli pohjoisen pallonpuoliskon aurorateho 60
gigawattia,
mutta nyt 1900Z ollaan 16 GW lukemissa. Se on aika
normaalia/keskivertoa.
En koskaan ole nähnyt alle 8 GW:n arvoja, alin mahdollinen on yleensä
karvan verran alle 9 GW. Itse asiassa SWPC:n arvot eivät ole mitattuja,
vaan ennusteita, mutta hyvin lähellä mennään hitaiden muutosten aikana.

14 MHz:lla oli äsken (1900Z) niitä alla mainittuja Brasilian asemia. Oli
myös
1000 km Es-keliä. Illan Es-keliä syntyy kautta kesän ja tähän
vuodenaikaan
usein kun aurinko laskee E-kerroksessa (gradientteja). Tällöin voi myös
osa
signaaleista eksyä E- ja F2-kerrosten väliin, jolloin iso geograafinen
alue
jää pimentöön (tämä kommentti koskee enemmänkin valoisan ajan kelejä).
Yksi
CT-asema tuli kovaa, mahdolliseti E-kelin jatkeena eteläisen F2:n
kautta.

Veikkaan, että SAC:issa 7 MHz on varmin bandi. 14 MHz:lla saattaa olla
pitkää
ja vaimennettua keliä Auroran jälkeen. Meille pohjoisempana tämä on itse
asiassa
eduksi kilpailumielessä. Tanskasta lähimmät vasta-asemat löytyvät ehkä
Italian
eteläkärjestä. 14 MHz kertoimia on siellä paljon vaikeampi saada.
Läntisestä
Suomesta saattaa hyppy ylettyä ON/PA maiden ylitse, ja varminta on
Brittimaa
ja Keski-Ranska alaspäin, paitsi Es-kelien osuessa.

Vahvoja F2-kelejä on turha odottaa 21/28 MHz, mutta Es saattaa sinne
iskeä joka
hetki, joten kannattaa valiajoin tarkastaa aktiivi-CQ:lla. Harkitsin
OF4BCS:lle All
Band osallistumista, mutta satanut on niin tiiviisti, ettei ole kuin 14
ja 28 MHz
antennit (ja edelleen alle 9 metrin korkeudessa). Mastoja ja korkeutta
on kyllä
luvassa lisää, mutta teollisuuden häiriöistä emme Nastolan "Varikolla"
pääse eroon
(3.5 MHz on käyttökelvoton DX-signaalien kuunteluun S9 häiriötason
takia).

  Cheers/73,  "Zaba" OH1ZAA (OF4BCS in SAC CW)