[CCF] Auroraa 30 - 41 GW --- Re: Famous last words (for SAC CW) --- Re: SAC CW:n radiokelit ("ennuste")

Zaba OH1ZAA elefa at wippies.fi
Sat Sep 16 17:30:36 EDT 2017

0800Z - 1200Z ennen kontestia oli magneettikenttä rauhallinen. Vain
puolen
tuntia meni hyvin alussa. Sitten huiteli Aurora seuraavat seitsemän
tuntia
(1300Z - 2000Z) 30 ja 41 gigawatin välillä. Nyt puolenyön aikaan
rauhoittui,
ja ollaan 12 GW:n lukemissa pohjoisella pallonpuoliskolla. Ei vain ole
enää
F2-kerroksen elektroneja jäljellä joilla pelaisi.

Kelit olivat siis Aurorasta johtuen heikoimmat kuin mitä auringon
X-ray_taso
oli lupaamassa. Pitkä skippi koski nyt koko Suomea, ei vain läntistä
osaa.
Alussa muutama G-asema, eikä yhtään ON/PA. Skippi oli lyhimmillään parin
tonnin luokkaa. Vahvoja signaaleja LZ ja eteläinen Italia, jokunen
EA/TA/SV.

CT tuli heikosti etelästä päin (offset). Muutama itäinen signaali
HS/9M/VU
pääsi kohtuudella läpi pidemmän aikaa, ja iloisia yllätyksiä olivat
ZA/OG2M
ja 4L/OH2BR. Tuli se hetken brassujatkokin (PY4). Tämä siis kaikki 14
MHz:llä.

70 vaivalloisen QSO:n jälkeen teki hetken mieli alkaa nostaa alabandien
antennia,
mutta kun hetken siellä kuunteli isojen asemien loputonta CQ:ta, niin
innostus
meni aika pian. Säkkipimeässä semmoiset projektit ovat muutenkin
riskaabeleja.

Nyt klo 2122Z on 14 MHz 3-el Zaba-laser suunnassa WNW, ja ihmettä
odotellaan.

   Cheers/73, "Zaba" OF4BCS