[OZ-CONTEST] båndplaner-contester

Peter Vestergaard jpvest@mail.tele.dk
Fri, 7 Jun 2002 23:28:41 +0200

Emnet kan vel næppe ophidse contestere imellem?
Mit  indtryk er at, det mere er forholdet til ikke- contester/ andre modes
under en contest, der er et problem, og debatten er her typisk i form af
læserbrev i OZ eller direkte henvendelse til mig, i min egenskab af contest
manager.
Båndplanerne er jo baseret på en Gentlemen Agreement, og den kan vi
contestere jo bare overholde, eller hvad?
Under normale/gode forhold breder deltagerne sig opad i frekvens og
overskrider derved disse aftaler, da der samtidig ske en tilvækst af
contestdeltagere år efter år, så er det naturligt at man breder sig. Der er
simpelthen ikke plads nok.
For mig at se vil det mest relavante være, at man hver weekend satte disse
Gentleman Agreements ud af drift, og lod efterspørgslen på frekvenser
regulere sig selv!
Det er vel mest cw- og ssb contester, der har de fleste deltagere, og man
kan med dette forslag forudse, at de pågældende weekends, i de stor
contester, vil der være cw- qso'er langt op i fone- og andre modes bånd og
vise versa med ssb ned i cw- båndene.
Hvad gør vi så? ja vi har jo heldigvis WARC- båndene, som er og bør,
forblive contestfrie.
Har I lagt mærke til hvor mange europæer, der, i hver eneste contest, ligger
og kalder cq i dx- vinduet 1825- 1830KHz og laver eu- qso'er?
Men det har jeg måske misforstået, da jeg hele tiden har troet, at det er
der, jeg vil kunne høre dx'erne kalde cq?
Desværre er der noget der tyder på at kendskabet til qso- teknik ikke har
den udbredelse, som man kunne ønske sig. Jeg tænker her på en af de seneste
dxpeditioner, der havde operatører der besvarede kald op til 80KHz op, på
20m. Hvis den teknik skulle brede sig indefor contesting, så tror jeg vi
virkelig får problemer.

God sommerferie og husk at få qrp'en med i tasken, og pudset solcellerne,
der er flere sjove contester i sommer for den slags grej.
73 Peter OZ5WQ