[OZ-CONTEST] Uha...Overraskende nedjustering.

Jan-Eric Rehn - SM3CER jan-eric.rehn at telia.com
Thu Dec 18 14:22:22 EST 2003

At 09:56 2003-12-18, you wrote:
>Hej alle...
>
>Har netop fået OZ og ser at contest resultaterne fra SAC CW 2002 er med
>under Contestmanager.
>
>Jeg husker denne contest som en af de få hvori jeg forsøgte at gøre en
>nogenlunde indsats, så jeg glædede mig selvfølgelig til at se resultatet
>efter det havde været igennem det kritiske øje hos contestmanagern.
>
>Jeg må sige at min overraskelse var temmelig stor da jeg så mit resultat,
>da jeg ikke kunne genkende meget fra den oprindelige claimed score, så nu
>sidder jeg jo og tygger lidt på hvad hulen som er gået galt.
> [...]

Hej!

Det var nog egentligen inte något som "gik galt" annat än att nu, när alla
loggar rättas med ett loggrättningsprogram, så blir samtliga felaktigheter
upptäckta. När loggarna tidigare "rättades" manuellt, så var det bara
bråkdelen av felen som upptäcktes och som förorsakade poängavdrag. Det var
bara de allra främsta som kollades litet extra noga.

OZ5WQ har inte kasserat några QSO! Logrättningsprogrammet hittar de flesta
felen automatiskt. Det har inte gjorts några manuella rättningar denna
gång, även om det kunde ha gjorts. Ett antal "Unique Calls" har släppts
igenom, trots att många av dem har varit tvivelaktiga.

Alla som tycker att de fått stora poängavdrag har förmodligen också gjort
likadana fel förr om åren. Då gjordes enbart stickprov på ett litet antal
loggar och då upptäcktes nästan inga felaktigheter. Nu kollas exakt varenda
QSO i samtliga inskickade loggar och naturligtvis märks det i resultatlistorna.

Det bästa med att samtliga loggar kollas minutiöst i ett rättningsprogram
är att alla loggar behandlas lika. Det går inte att "fuska" in några extra
QSO och det går inte att "hitta på" ett mottaget löpnummer, om man missat i
mottagningen. Sådant upptäcks hur lätt som helst. Det är bl a därför en
logg blivit diskvalificerad (inte någon dansk logg!).

Den som är intresserad av att se vilka fel man gjort och vilka poängavdrag
som är gjorda, kan kontakta OZ5WQ och begära en UBN-logg. Jag garanterar
att det är en lärorik läsning.

73 de Jan

P.S. Redovisningen av resultaten i OZ är inte korrekt!
Den korrekta redovisningen finns på SM3CER Contest Service:
http://www.sk3bg.se/contest/ (Länk från 1:a sidan).

Vissa justeringar kan komma att göras i efterhand. Det har visat sig att
ett par loggar saknas i redovisningen och någon har hamnat i fel klass.

                        \\\|///
                      \\  ~ ~  //
                       (  @ @  )
Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: <mailto:sm3cer at contesting.com>sm3cer at contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service:
<http://www.sk3bg.se/contest/>http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: <http://www.sk3bg.se/>http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002