[OZ-CONTEST]OZ0J/p - DX-pedition til Læsø

OZ0J - Joergen contest at roemming.dk
Tue Jul 29 20:44:36 EDT 2003

Som jeg kan læse, er der flere, der er spændt på at høre om min DX-pedition
til Læsø Island.

Turen har været en blandet fornøjelse med op- og nedture.

Nedture:
De ualmidelig dårlige radioforhold. ALT fra 20 M og op var nærmest dødt. Jeg
forsøgte at kalde CQ på mange forskellige bånd fra 10 - 80 M, men de store
pile-up's udeblev. Der var sjældent hul i mere end ½ time ad gangen.
Der lige så dårlige vejr. Jeg havde heldigvis solskins-/tørvejr ved
opsætning fredag og nedtagning mandag, men lørdag var bygevejr. Det startede
faktisk allerede fredag nat. Søndag var heldagsregn indtil kl. 15.30 DST.
Lørdag eftermiddag var der faktisk torden over Læsø. Da jeg syntes, det kom
lidt for tæt på, afbrød jeg alle antenner. Jeg fik af Wolfgang (se nedenfor)
at vide, at Læsø havde været uden strøm. Ja som /p station mærkede man ikke
til det.
Min "køle"taske havde af ukendte årsager fundet ud af at sende VARM luft ned
til maden. Den kan nemlig også VARME. Der er nu ikke noget, som VARM smør og
VARME boller lørdag morgen. Også VARM cola er lækkert. Ud med det hele og
til den lokale købmand efter nye forsyninger.

Opture:
Jeg havde en meget dejlig QTH, med læ (hjørne med buske og træer), så mit
telt ikke blæste helt væk.
Jeg havde ingen, der forstyrrede mig, og jeg havde ingen,jeg forstyrrede (i
hvert fald ikke nogen, som kom og klagede).
En masse god hjælp fra OZ/DL2AWB/p fra Læsø. Wolfgang er på Læsø med hele
den pukkelrykkede fra 19. juli og 3 uger frem. Han havde været der før, og
han havde tidligere kørt masser af kontakter på en trådantenne og 100 watt..

Jeg skal hilse at sige, at det er faktisk ikke helt nemt at rejse en 8 meter
teleskobmast ene mand, når man også skal have styr på 3 barduner pg bruge en
fod i bunden af masten. Min Mark-V i en Zarges flight case vejer heldigvis
godt til, så den blev brugt som "fod". Så blev bunden, hvor den skulle være.
Masten var oppe et par gange, før bardunerne passede. Packet antenne var i
toppen, og det var alle tiders. At jeg så ikke kunne høre så mange af
DX-spotsene, er en helt anden historie. Nogle af dem jeg kunne høre, kunne
jeg så ikke komme igennem til.

Alt i alt havde jeg en god tur, selv om jeg var lidt skuffet over antallet
af QSO'er. Jeg kan kun være glad for, at jeg havde fået lært noget CW i et
brugbart tempo. Ellers havde jeg virkelig kedet mig halvt ihjel.

En af de bedste oplevelser var at køre KI6T mandag morgen kl. 5.00 UTC på 20
M CW. Med de forhold, der havde været i weekenden, havde jeg ikke drømt om
det. Han lå så kraftigt, at jeg slet ikke skulle tænde for PA-trinnet for at
køre ham. Efter morgenkaffen fik jeg kaldt lidt CQ og fik bl.a. et par
stationer fra US og en fra Japan. Kontinenter, jeg ellers ikke havde hørt
meget til.

40 og 80 M fik jeg ikke meget ud af. Her er mine antenner for dårlige. Jeg
fik kaldt lidt CQ på 40 og 80 M CW, men der var ikke megen respons.

I IOTA contesten fik jeg følgende foreløbige resultat:

CW                                         PHONE
BAND       QSOs       Points    Multi       QSOs      Points     Multi
80         1            3        0          13         75         3
40         48         252        5          71        477         7
20         89         375        8         127        645        16
15         31         213        6          23        225         6
10          4          24        1          46        282         6

2571	X	58 =	149118
points		multi	score

Den totale DX-pedition gav følgende:
Band   CW SSB TOTAL DXCC
10M     5  49    54   21
12M    10  36    46   16
15M    32  25    57   26
17M    18   2    20   10
20M   138 219   357   44
30M    12   -    12    9
40M    48  71   119   28
80M     1  13    14    9
TOTAL 264 415   679  163

Jeg fik kørt følgende danske stationer: OZ1JTE, OZ8MW/p og OZ3WZ. Jeg hørte
ikke andre stationer. Jeg var på SMS kontakt med OZ4FF, men vi kunne ikke
høre hinanden på radioen.

Udstyr:
Yaesu FT-1000MP Mark-V
ETO 91b PA-trin
Cushcraft R7000 vertical antenne
FD4 (med stor balun)
Honda 4,5 kW benzin generator (forbrug på turen ca. 45 l benzin)
ekstra laptop med packet (AGW Packet Engine og WinPack v.6.80). Station
hertil FT-90R
MFJ-434 voice keyer og Heil headset.

Jeg har optaget i alt ca. 6 timers lyd fra min "ende" af pile-up'en. Jeg
laver nogle udpluk og placere dem på www.oz0j.dk på et senere tidspunkt. Her
kan du også finde nogle billeder. Der kommer flere billeder, når jeg har
fået dem, som DL2AWB har taget.

Til næste år vil jeg overveje at finde et mere eksotisk sted at tage hen. Er
der nogen, der vil med til AF-093 (J5) eller AF-037 (9L)?

734 de Jørgen, OZ0J/p