[OZ-CONTEST] OZ8AE SAC CW

OZ8AE J. Christensen oz8ae at mail.tele.dk
Tue Sep 23 23:47:45 EDT 2003

Hej

Her mit "nedslående" resultat fra hvad jeg vil kalde nok den contest med de dårligste condx jeg har oplevet her i DK.
(overgås kun af SAC 1999 hvor jeg var i Grønland. Kørte 6 QSO-er så var der black-out 16-18 timer og så kunne jeg køre med i resterende periode).

bånd     QSO    Lande
80m        123        24
40m        177        33
20m        166        37
15m          59        24
10m            1           1

Ialt            526        119   med claimed score 138397 points.

100 watt, TH3-MK4, lodret LOOP til 40 meter, L-antenne til 80 meter.

Iflg. CQ Magazine (USAs svar på Se & Hør!) skulle vi have haft gode condx. De lover endda bedre condx næste weekend til SSB afdelingen og det kan vel også kun blive bedre?

Lagde ud lørdag kl 1200 UTC på 20 meter, afvekslende med hop til 15 og 10 meter
Det var ikke let at holde et pile up - selv denne gang med min High Power = hundrede watt. HI.
KL. 1500 UTC skiftede jeg til 40 meter for at få nogle flere EU stationer/multiplier inden mørket faldt på.
Smuttede på 20 meter 1545 hvor jeg blev kaldt af HS0/OZ1HET. Fik ham til at gå på 15 meter. 2 nye multiplier.
1830 var der hul til Japan. Overrasket over at flere JA stationer kaldte mig. De lå med meget fine signaler på min verticale LOOP der iøvrigt er bedst mod JA og SA.
Sluttede kl 2100 med 400 QSO-er i loggen. (det var meget mindre end jeg havde regnet med.)

Fandt dig Thomas OZ1AA 2130 hvor du gav nummer 746. - Jeg gik til køjs.

Op igen søndag 0230 og kørte kun til 0315 på henholdsvis 80 og 40 meter.
Gik i seng igen - ingen motivation.
Op igen 0450 og i gang igen. Ingen USA stationer. Kun en enkelt VE2 station og ikke de sædvanlig åbninger til USA.
Der lå en PU7 men han kørte ikke contest.

Kl. 0715 var der hul igennem til JA og HL på 15 meter.  Det peakede kl 1015 her. - Fik 3-4  VK stationer (VK4 og VK8).
Eneste 10 meter QSO var kl. 1130 hvor jeg kørte EA8/OH2BYS.  Hørte en enkelt OH2 kalde CQ samt OZ1AA kalde CQ nogle gange når jeg løb båndet over - igen QSO-er overhørt.

Søndag morgen kl 0545z fik jeg tunet lidt for langt på 40 meter. På 7045 KHz lå der en station og kaldte CQ mange gange. Tonen og hvad der ellers var på båndet kunne ikke være ZL2CD som han kaldte sig. Han svarede heller ikke på opkald. Mener det var een der håbede han blev rapporteret på clusteret så der var blevet pile up af kald på frekvensen - men det udeblev og han forsvandt igen.

Der var åbninger til fjernøsten og Australien. Kun et par QSO-er til Afrika.
Det kneb med åbninger mod USA. Der var kun enkelte i SA.
Alt i alt dårligere end jeg nogensinde har oplevet.

Jeg var ikke så motiveret som jeg kunne have været. Brugte tiden til nogle traveture, skrive mails med sønnen i Spanien og en tur i haven.
Det er jo nok dette der skiller bukkene fra fårene. OZ1AA og OZ4O kørte konstante CQ og der var også langt imellem QSO-erne der, men de var trods alt vedholdende.

Deltagelsen var ikke nær så stor som mener det har været tidligere.
Jeg hørte iøvrigt en OH-er der skrev QRL? på en frekvens - INDEN - han gav sig til at kalde CQ. - Ellers har jeg kun indtryk at de maser sig ind og overtager en frekvens.

Se iøvrigt indlægget fra LA6FJA på
http://dayton.akorn.net/pipermail/3830/2003-September/081698.html

han giver finnerne en ordentlig een over næsen.

Ellers hørte jeg følgende OZ-er kalde CQ
OZ1DUG
OZ2TF
OZ3W
OZ4O
OZ5IPA
OZ5RM
OZ7BQ
OZ7HAM
OZ7P

Håber I andre havde en bedre oplevelse af weekenden. Men det var godt nok hårdt.

Tak for initativet fra Jyderne med invitation til SSB afdelingen næste weekend. Det må være et godt set-up.
Der må være flere amatører i lander hvor der er mulighed for at få 2 stationer i luften på samme tid og hvor der kan køres MULTI-2 fra. Det kræver nødvenligvis IKKE 2 operatører men gerne flere.
Klubstationer kunne have en hovedstation kørende og så få nye, interesserede folk til at bemande og lære at køre radio 2.
Der er så sandelig mange udfordringer i at sætte sådanne noget op.

Held og lykke til jer der deltager næste weekend. Jeg springer nok over.

   73 Jørgen OZ8AE