[OZ-CONTEST] ARRL CW Contest

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Mon Feb 21 15:15:30 EST 2005

Hej

Er er mit resultat.

Kørte fra hjemme QTH’en, med de begrænsede muligheder den byder på.

Bånd              Q’s                 Multp.

80                  35                  16

40                  27                  14

20                  76                  30

15                  65                  18

                      203                 78

Total score: 47.502 point

Alle QSO’er er kørt som S&P.

IC735- 100W + Butternut.

Startede lørdag morgen på 80m, som var helt utroligt åbent, og jeg kom så
langt vest på som til CO.

Blev flere gange bedt om QSY til 160m, men havde ikke antennen klar.

Skiftede herefter til 15m, som jeg kørte det meste af dagen, lidt 20m til
det lukkede.

På grund af de gode forhold på 80m fik jeg lørdag middag skruet et
afstemningsled sammen til 160, så jeg kunne bruge min 2 x 21m zeppfødet
dipol som en 13m vertikal med toploading. 2 stk 41m radialer udlagt på
jorden under dipolen blev brugt som jordplan.

Afstemningsledet er en parallelkreds med resonans på 160m og mulighed for at
”tappe” coaxtilslutningen ind på spolen.

Inspirationen kom fra OZ7BQ’s artikkel i seneste OZ.

Med zepp-feederen kortsluttet i bunden og sat på toppen af spolen kom det
til at fungere.

Med den antennetype svinger alt med, så den kan godt give anledning til et
”hot kiss” fra mikrofonen i en fonetest?

Forventede at kunne køre 3-5 VE/ W stationer, men sådan skulle det ikke gå.

Søndag morgen tidligt var forholdene meget dårlige her på 160m.

Hørte K1XM og kaldte ham mange gange i løbet af en time, men fik kun et par
??.

Samtidig fik jeg alt retur på 80m, sandsynligvis på grund af en enorm
fugtighed omkring tilpasningsspolen i bunden af Butternut’en.

Fjernede fugten med en gasbrænder, hvorefter antennen begyndte at virke
igen.

Det var kun 80m der var berørt.

Et mærkeligt tilfælde og så lige på det tidsspunkt, ikke sandt!

Murphy er med overalt.

20m holdt længe ud søndag med åbning til CA og vestkysten af USA iøvrigt.

40 og 80m var som vanligt en støjende affære om aftenen, derfor foretrækker
jeg morgenåbningerne på de bånd.

Lukkede og slukkede kl. 23 UTC.

Alt i alt en fornøjelig contest, fik igen hilst på nogle af dem der var unge
sammen med mig i forrige århundrede.

73 Peter OZ5WQ