[OZ-CONTEST] CQWW CW 2006

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Wed Nov 29 04:37:44 EST 2006

Hej

Her er mine resultater fra CQ WW CW contesten 25-26/11/06:

Bånd  Qs    Point Lande Zoner
160   105   107    37    6
80    116   148    44    8
40    121   152    46   10
20    119   243    40   12
15     36    78    22   14
10      5    11     4    3
----------------------------
      502   739   193   53

Rig: IC735 med 50W output
Antenner: Butternut vertikal med 1 radial pr. bånd, alle peger mod nord.
          3- bånds 160/80/40m trapdipol, 10m op i midten og 4-6m i enderne,
som står 6m østligere end toppen.
Logprogram: TRLog med Bandpass indkoblet. En stor fordel ved S&P kørsel.
QTH: Byhusgrund på 540m2 med 1-1/2 etage hus syd for antennerne.
Tidsforbrug: ca. 30 timer.

Det var virkelig "Back to Bacis" efter 15 år med store antenner delt ud på
1/2 tønde land.

Som W3ASK ofte har postuleret, så har CQ WW contesterne deres egen
propagation.
Det var vist også tilfældet her, da forholdende var virkelig dårlige op til
contesten, med A = 15 og K =6.
Alligevel er det forbløffende at høre hvor mange dele af verdenen der kommer
Hørte VR2 og lavede W'er før midnat på 80m.

Jeg havde overset effektomskifteren i bunden på IC735, hvilket medførte at
effekten blev på 50 mod ellers 100W output.
Måske er det ligegyldigt, men virker efterfølgende lidt depri.
Det var svært at råbe de nordafrikanske stationer op, muligvis grundet  at
signalet skal igennem huset?
Det er kun nogenlunde frit skud mod vest over nord til NØ, resten ar
afskærmet af omliggende bygninger.

Med indførsel af PC'er i contesterens verden, hvilket på mange måder er en
utrolig stor fordel, men på et par punkter kan der opstå problemer.
Selvom jeg skulle blive kaldt gammel og kontrær vil jeg leve med kritikken,
og fremfører defor følgende:

Det handler om hastigheden på morse.
Eksempelvis tror jeg mange har haft problemer med at opfatte 3V6T.
Fra denne station blev der køret med et rasende tempo, sandsynligvis med
"speedregulatoren drejet helt højre om", forstået sådan at hastigheden var
max. af hvad programmet kan tilbyde.
For mit eget vedkommende tror jeg, det tog mindst 10 min. før jeg havde
første udkast til et muligt kaldesignal.
3V6T kan selvfølgelig sige "så kan de lære det, kan de", men alligevel!

Udbredelsen af nye forkortelser, hvor så de ellers bliver født henne, er ved
at tage overhånd med eksempler som 599, der i mange år har heddet 5NN og nu
er blevet til ENN i et større omfang.
Man kan godt diskuterer rimeligheden af i det hele taget at sende RST
rapporten.
Man burde indføre en 5 bogstav/ tal kode, som NRAU contesten havde
tidligere, det ville skille fårene fra bukkene!

Med brugen af en PC og tilhørende logprogram behøver man efterhånden, som
S&P'er, kun at kunne modtage sit eget kaldesignal.
Hvis modparten spørger om at QSY, bliver det ofte ikke besvaret, måske
bliver det ikke er blevet opfattet?

Man må medgive at PC- morse er noget nær korrekt, i modsætning til håndkørt,
som sandelig også kan være en udfordring.

Det var ikke mange OZ'er der brugte weekenden til denne contest.

Tak til OZ8ABE, OZ3RIN og OZ4O for QSO'er.
Hørte OZ1TL.

73 Peter OZ5WQ, Contestcall OZ7TTT

P.S.
Til orientering for OZ3ZW, så er denne tekst skrevet direkte ind i mailen,
og har ikke været igennem en tørretumbler først!