[OZ-CONTEST] OZ7BQ CQWW QRP CW 2007.

Hans Jørgen Rasmusen hansj at rasmusen.com
Tue Nov 27 07:54:05 EST 2007

Hej,

Der skal også være et bidrag fra her fra OZ7BQ.

Nu da jeg har fået mit 5 bånd DXCC i hus skulle SOAB QRP prøves. Det blev
til følgende:

 Band  QSOs  Zones  Countries

------------------------------

  160:   44     3       23

   80:  189     9       49

   40:  116     8       45

   20:  175    15       41

   15:   32     7       22

   10:    4     2        3

------------------------------

Total:  560    44      183  Total Score = 194,085

Club: Danish DX Group

Det er så også min personlige rekord. Med 31 timers aktivitet, sover man
godt bagefter.

Riggen er en K2. På 20 meter og opefter kører jeg med en 2x5 meter dipol med
tuned feeder. På 40 meter og ned kører jeg med en 8 meter vertikal, der kan
toploades til hhv 80 og 160 meter. Jordplanet er lavet af hønsenet, der er
rullet ud i min 10x10 meter store have, men det virker.

Jeg bruger N1MM logger sammen med en K1EL WinKeyer2.

Alle QSO er kørt som ”søg og slå til” uden at sende modpartens kaldesignal.
Bortset fra 1 gang.

Som QRP operatør er det interessant at observere hvor mange ”gode ører” der
er derude, samt hvor mange QRO stationer, der intet hører.

Jeg gætter på at jeg er mindst 20 db eller 3-4 S grader svagere end de, der
kører max power og en god beam. Jeg kunne fx lave HC8N i første forsøg på 14
MHz selvom han bare var S5 hos mig, mens jeg havde stort besvær med
4L8A/4L0A, der begge var langt over S9.

Største overraskelse var at kunne køre Z29KM på 28 MHz, selvom han bare var
lige over støjen. Det lykkedes dog ikke at råbe 3DA0, og ZS’erne op i denne
omgang.

Det lykkedes også at lave PJ4A på 40 meter søndag aften, men desværre ikke
nogen af de andre fra Caribien. Overraskende at fx D4C og 9Y4AA lå her med
fine signaler mens de kaldte og kaldte uden tilsyneladende at kunne høre
noget, samt at Østkysten af USA ikke kom igennem her. Så den sidste 1½ time
var næsten spildt.

Det er også overraskende at høre hvor mange stationer, der kører QSK, som
tilsyneladende har slået automatikken til og intet hører.

Til afslutning et lille tip, som jeg havde megen glæde af. Når en pile-up
var for stor til at jeg kunne komme igennem, lod jeg VFO-A stå på stationen
men jeg søgte videre på båndet med VFO-B, så kunne jeg med mellemrum let
vende tilbage og snuppe DX stationen når presset var gået lidt ned. Det
fungerede rigtigt mange gange.

Nok om det. En anden dag skal jeg fortælle, hvorfor jeg ikke kom i gang som
ZB2/OZ7BQ i SAC testen.

73 de OZ7BQ

Hans Jørgen.