[OZ-CONTEST] OZ7BQ beretning fra VO1AA

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Wed Oct 1 03:51:45 EDT 2008

Prøvede at videresende mailen fra OZ7BQ, men tilsyneladende fungerede
det ikke, teksten kom ikke med???
Derfor kopierede jeg teksten over i en ny mail, så måske det virker?
73 Peter OZ5WQ

Hej,

Et lille bidrag fra mit besøg på den historiske Signal Hill i St. John’s
hvor Marconi hørte de første transatlantiske signaler.

Jeg havde aftalt med den lokale radioklubs formand at jeg kunne låne
stationen, der er udstyret med en IC 756 Pro og en multibåndsdipol med
fri udsigt over Atlanterhavet til Europa, og at jeg kunne benytte mit
eget kaldesignal VO1/OZ7BQ.

Efter de første 37 QSO på 20 meter kom VO1HE, der er station manager
forbi. Han var ikke så glad for aftalen og insisterede på at jeg skulle
bruge VO1AA i stedet fordi Parks Canada, der ejer site ønsker det. Så
det var forfra igen.

Med VO1AA fik jeg yderligere 58 QSOer, heraf lidt under halvdelen på 40
meter.

Konditionerne var vist ikke de bedste, men jeg fik alle de OZere jeg
hørte. Nogle gange efter en del opkald. Jeg kunne tydeligt mærke
EU-muren. De finske contest stationer kan sandelig høres! Og de lytter
også godt, dem skal man kun kalde en gang.

Desværre var de lokale forhold ikke helt så gode som siten berettiger.
Stationen er indrettet på et museum, og der kommer rigtigt mange
mennesker, heraf flere radioamatører samt en del med bemærkninger som:
min far brugte også morse ..eller da jeg var i hæren, så…Der var også et
par stykker, der ville vide hvordan jeg var forbundet til Internettet.
Nå det var jo sjovt nok, men tog lidt tid.

På etagen under Marconiudstillingen lå en museumsbutik med en del switch
mode strømforsyninger. Selvom de venligst slukkede for lyset i
udstillingsmontrene, så var der periodisk en del støj.

De fleste QSO kørte jeg som S&P, da jeg prøvede running mode gik min
N1MM logger i baglås. Heldigvis lå hotellet vor jeg boede kun en Km væk,
så ved den lokale frokosttid kørte jeg hjem og downloadede en ny
version, som straks virkede.

På grund af tidsforskellen var det kun realistisk at køre lørdag fra kl
0930 (1200UTC) (Ja de bruger en halv times tidsforskel). Og så frem til
Museet lukkede ved solnedgang kl 19 lokal tid (2130 UTC). Alle 40 meter
QSOerne blev af denne grund kørt i fuldt dagslys, en interessant oplevelse.

Endnu en udfordring skulle med mellemrum overvindes. Toilettet lå ca 500
meter nede af bjerget. Det hjalp, at jeg havde en bil med. Bl.a. af
denne grund var VO1AA ikke så populær som contest site som man skulle
forvente blandt de lokale.

Jeg havde et par dage forinden besøgt en lille (meget lille) fiskerby
Grates Cove, der også ligger med frit sigt til EU. Jeg satte min
rejseantenne op og koblede K1’eren til. Her var ingen støj og europæerne
rullede ind, indtil vi frøs og måtte køre videre. Man skal have
vinterfrakker med på denne årstid.

Nu vi er ved Marconi, så kan man ved at google VO1AA finde flere
artikler, som stiller spørgsmål ved om han overhovedet kunne høre noget.
Udover at det i 1901 var solplet-minimum, så skulle senderen i England
have kørt omkring 800 KHz. Da forsøget blev gennemført i dagtimerne
skulle absorptionen i D-laget have slugt 800 KHz signalet fuldstændigt,
først ved 5-6 MHz skulle der have været hul igennem. Interessant, men
Marconis ide om at Æteren bøjede signalerne var jo ikke helt forkert.

På vejen hjem stoppede vi et par dage på Island. Lavede et dusin 20
meter QSO’er med K1’eren som TF/OZ7BQ, men ingen OZ.

Nå, man har kun det sjov man selv laver. Nu må vi se hvad vi kan finde
på næste gang.

73 de OZ7BQ, Hans Jørgen.