[OZ-CONTEST] CQWW RTTY OZ1JTE

Thomas oz1jte at mail.dk
Wed Oct 1 03:25:03 EDT 2008

Hej Alle.

Da der skulle tages et valg omkring hvilken contest der denne weekend skulle spolere familiens weekend, så faldt valget på CQWW RTTY testen istedet for SAC SSB.
Lidt synd at de 2 tester falder sammen, men man må jo tage et valg, og da jeg er forholdsvis novice på RTTY, så var det en god anledning til at få pumpet min DXCC score en smule op.

Sidste år deltog jeg også i CQWW RTTY for første gang, og målet var så denne gang at gøre det minimum lige så godt.
Sidste år fik jeg en score på omkring 215.000 point, og som det kan ses af nedenstående gik det langt bedre denne gang.
Det som gjorde den store forskel var, at hvor jeg sidste gang ikke havde "nerver" til at kalde CQ selv pga. de lidt flere knapper der skulle betjenes i den rigtige rækkefølge, så var jeg noget mere tryg ved situationen denne gang, og det viste sig at være en god investering at kalde CQ selv, med nogen ganske gode runs til følge.
Specielt lørdag hvor mange hygge-deltagere havde fundet vej til 40m kunne jeg holde en frekvens igang overraskende længe.

10 meter var fuldstændig dødt her begge dage, og 15m var kun en smule bedre hvor jeg heldigvis fik brugt lidt tid lørdag, da der ikke kom mange brugbare signaler igennem her søndag.
Man kunne mærke at alle var trykket ned i frekvens, så det var 20m, 40m og 80m, der skulle generere alle qso'erne.

Ikke mange overraskelser i de kørte qso'er og alle de lidt svære zoner udeblev da desværre også, på lige fod med solpletterne,
Aldrig har man værdsat russerne, tyskerne og alle de andre naboer så meget..:-)

Selvom jeg har fået et ganske voksent PA trin her siden sidst, så valgte jeg at det skulle holde hviledag pga. det store støj niveau fra blæseren. Dette ville sammen med Pc støj og radioens blæser helt givet have sat min koncentration på en hård prøve.
Så mit gamle hjemmebygget "solid state" PA blev sat i drift igen i denne weekend, selvom effekten blev betydeligt reduceret.
400-500Watt blev effekten indstillet til.
Ellers er det øvrige udstyr her FT-2000, HRD's DM-780 software, og antennerne er 3(1) ele. på 10, 15,  20, og (40m) i 10 meters højde, og 80m blev klaret med en dipol der sidder ca. 12 meter oppe.
Min nye "flagstangs antenne" blev ikke benyttet denne weekend. http://www.oz1jte.dk/Flagpolevertical/FlagVertical.html

Jeg lod HRD's DM-780 software stå for at generere Cabrillo og ADIF filen, men da jeg rigtig gerne ville se hvad min score kunne blive til, så forsøgte jeg at få denne ADIF fil ind i N1MM logger softwaren, da jeg har god erfaring for at dette stykke software er virkelig pålideligt omkring point udregning mm.
Det viste sig dog hurtigt at ADIF åbenbart ikke er ADIF, da det gik mindre godt med at få placeret bla. de Amerikanske stater i de rigtige felter.
Tricket var så at lade de genereret filer komme igennem et lille stykke software jeg fandt på nettet, der hed "Adif Master", som kunne importere flere forskellige typer filer, hvorefter man selv kunne bestemme de forskellige kolonners "Adif-navn", inden man savede igen,  og dette gjorde det rimelig smertefrit at få log filen over i N1MM. Herefter havde jeg så en forhåbentlig pålidelig claimed score.

Jeg håber ikke at jeres E-mail program flytter for meget rundt på nedenstående tabel, men her er hvad det kunne blive til;

        Band    QSOs        Pts      Cty       ZN        Sec
         3,5         151         315       36       10        6
           7          235         491       46       11        1
          14         295         746       58       18       31
          21           33           90       24       12        0

       Total         714        1642      164       51       38

           Score : 415.426

Det var vist alt,

Thomas/OZ1JTE.