[OZ-CONTEST] SAC CW fra OV3X

OZ8AE Joergen oz8ae at qrz.dk
Wed Sep 22 11:04:44 PDT 2010

                                SAC SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 18-Sep-10, 19-Sep-10

    Callsign Used : OV3X
         Operator : OZ8AE

         Category : SOABHP

 Default Exchange : 599 plus number

             Name : Joergen Christensen
          Address : Soendervej 79
   City/State/Zip : DK-2830 Virum Denmark
          Country : Denmark

        Team/Club : Danish DX-group

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

   80CW      220         220        454        34
   40CW      413         412        909        42
   20CW      369         369        877        43
   15CW       98          98        246        29
   10CW       12          12         24         1

 Totals     1112        1111       2510       149

    Final Score = 373990 points.

SAC CW 2010.
Forberedte mig til at køre med ved at ændre opsætningen af min Carolina Windom
antenne.
Forlængede masten ved carporten med 2-3 meter. Ny højde ca. 12 meter.
Satte en ny træmast op et par meter fra skel ind mod naboen mod vest.Masten 7,5 meter høj.
Fødepunktet ophængt i flagstangen 14 meter oppe. Antenne sidder nu i retning
NNV - SSØ.
Min gamle Butternut sat op i urtebedet med fødepunktet ca. halvanden meter over jord.
3 radialer til 40 meter. 2 radialer til 80 meter. - Med 3 radialer til 80 meter blev
båndbredden kun 20 KHz så jeg tog den ene radial af. Lagde den på 3535 Khz på 80 meter.
På 40 meter var den bred og OK.
Rotoren kom ikke til at vise korrekt retning gennem hele weekenden.
Om morgenen - torsdag og fredag - lå ZL1AMO med op til 589 på 40 meter kl. ca. 0700 lt.

Min nu næsten forhåndværende chef Jørgen Bastiansen kom forbi og lånte mig det lille
PA trin Ameritron ALS-600 som OZ5WQ Ole og jeg havde brugt fra Skamlebæk under CQ WW testen.
Det kørte 400 watt max her fra.
Jeg fik det afprøvet på 80 og 40 meter og fik det først tændt lørdag aften efter kl. 2230 lt
og indtil jeg gik til køjs kl. 0200.

Anvendte det ganske lidt søndag morgen.

Condx.
Condx om lørdagen var med kraftig QSB og med QRN så der af og til skulle spørges om rpt indtil
tre gange.

Kørte for første gang mest CQ i hele contesten.

Gode oplevelser at få så mange Japanere ind på 40-20-15 meter.
En dejlig ting at blive kaldt af VK8AV Alan på 40 meter (1621z). Fik QSO og spurgte hvordan mit signal
egentlig var og fik svaret 449 !! men på en ren frekvens.
Jeg kørte ham på Carolina Windom. Ikke noget at høre på Butternutten - da den står op mod en
masse grantræer i den retning.
Fantastisk at blive kaldt på af ZM2B søndag morgen 0521z på 40 meter.
ZM2B kom igen kl. 1030z på 20 meter. Det er på det tidspunkt hvor man kommer i dilemma. Skal beamen mod USA eller fjernøsten.
For en gangs skyld holdt jeg beamen mod JA/ZL med 45 grader og fandt at jeg blev ind imellem
blev kaldt af W- stationer. De kunne så svares på Carolina Windom.
Om lørdagen 1249z kom VK7GN ind i kaldte mig på 20 meter.
Lige efter adskillige PY stationer.

Jeg har aldrig kørt så mange hollanske stationer som i denne contest. Der blev lagt en hel
pipe-line ind til mig på 40 meter.

Hørte og kørte en masse russiske stationer med nye kaldesignaler som R1CQ og andet godt.
Sidste QSO - med beamen i 45 grader - søndag kl. 1159 UTC - blev CX6VM.

Langt de fleste QSO-er er kørt med 100 watt.

Stationen:
IC-775DSP, Ameritron ALS-600 med max 400 watt. TH3MK4 siddende 11 meter oppe. Min Carolina
Windom 7,5 meter oppe mod SSØ, 14 meter i fødepunktet og med den lange ende mod NNV og i
12 meters højde. - Begge ender - ca. 5 meter af antennelængden - hængt lodret ned, så antenne
ligner en bobtail antenne.
Normalt har jeg antennen hængende med 10 meter af den lange ende lodret. Det giver fantastiske
resultater. - en vertical antenne med modvægten i 11 meters højde.

Det skal laves til CQ WW testen da min nabo allerede i aften har klaget over at min Butternut
kan ses inde fra ham og at jeg har fæstnet min 40 og 80 meter radial til vores fælles hæk.
Hans vægmonterede B&O anlæg lider af den skavank at den tænder, når jeg taster, hopper 3 gange frem på "knapperne" når
jeg taster næste gang, det kan så være Tape, og sådanne fortsætter det.
Radioen har været til modifikation hos B&O og blev meget bedre, men ikke helt ok.
Naboen vil ikke aflevere den mere.

Jeg fik ikke lavet de 1400 QSO-er jeg havde sat mig som et mål. Blev træt søndag morgen kl.
0200lt og gik til køjs. Uret ringede kl. 0500 men jeg gik i flyverskjul ved XYL og kom så først
op kl. 0600. - Lige tilpas så jeg fik de østkyststationer af W og VE på 80 meter.

Alt i alt en dejlig weekend, selv om condx nok kunne have været noget bedre. - Frustrerende at
høre andre køre 10 meter QSO-er her i skandinavien - og selv hørte jeg ingen af dem - på det
tidspunkt.

Logning blev på TR, selv om jeg nu er ved at være klar til N1MM logger. - Der er lige noget
med nogle porte jeg skal have styr på.

Dejligt at der er så mange indlæg på reflektoren. Til lykke med jeres resultater. Håber alle havde en god weekend.
Vi støjes pludselig ved igen.

    73 Jørgen OZ8AE