[OZ-CONTEST] sac cw 2010

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Wed Sep 22 13:44:05 PDT 2010

Hej
SAC CW 2010.

Havde set frem til, i meget lang tid, til at køre SAC CW fra vores
strandhus, som ligger ved Brunddragene, 50m fra vandkanten og ca. 3km
vest for Hyldekrog fyr og Rødsand med en mega vindmøllepark på 92 stk.
En tilsyneladen ideel QTH med et meget lavt støjniveau.

Fik lov at låne naboernes 10m flagstænger som endepunkter for en 2 x 20m
dipol fødet med 300 ohm tweenleed, så den kunne afstemmes til alle bånd.

Da stedet er uden vand og strøm, var planen at de 2 x 115Ah akku's, der
ellers er beregnet til at drive et køleskab med, og som er
solcelleopladede, skulle levere strøm til min IC735.
Valgte at køre QRP for at have strøm til hele testen.

Startede på 20m med et fornuftigt SWR forhold og 5W output.

Det lykkedes mig at lave 4 QSO'er på ½ time, begyndte derfor at
undersøge om alt nu også var i orden.

Tilsyneladende Ok, men valgte alligevel at forlade QRP klassen og køre
LP, og da forholdene virkede meget diffuse forventede jeg med den
forhøjede effekt til 50W at, der skulle ske lidt mere.
Opdagede at selv i 100W stillingen kom der ikke mere effekt ud til antennen!

Måling af de 12V, viste at i sendestilling var der kun 5V?
Det samme viste en måling på de 2 akku's, som står i et andet rum.
Dog viste solcelleladerens voltmeter 14,0V.
Måske HF i det billige universalmeter til 35Kr. incl 9V batteri?

Fejlen ligger sikkert i de 12m gummikabel med 2 x 2,5¤ ledning, tabet er
simpelthen for stort ved 20A. Jeg har ikke efterkalkuleret på den ide,
men det skal nok vise sig at være rigtigt.

Pakkede sammen ved 18 tiden og kørte til hjemme QTH'en.

Startede igen søndag morgen kl. 0900 og kørte CQ på 20m til contesten
var overstået.

Resultatet blev 121 QSO'er, 33 Mults og det gav ialt 8778 points.

En lidt skuffende oplevelse, hvis jeg ikke som sædvanligt skulle lave
det hele i sidste øjeblik, men havde mig taget tid til en afprøvning
forinden, så var det nok blevet en mere positiv oplevelse.

Hørte OZ8A, OZ8SW og OZ4UN

73
Peter OZ5WQ