[OZ-CONTEST] CQ 160 M CW Contest

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Thu Feb 3 02:30:13 PST 2011

Så er det tid til en rapport herfra.

Denne test er blandt de sværeste jeg har deltaget i. Mængden af aktive stationer er overvældende. Godt der ikke er så mange til dagligt. Selv med mit 500 hz filter indkoblet lå stationerne oven i hinanden, så der var kamp om pladsen.
Som sidste år kørte jeg med IC746 og 100 w. Til sendeantenne anvendes en inv L ca 22 m lang med en loading spole ca 10 m oppe og derefter 12 M vandret. Med lidt god vilje kan den bruges på de nederste 45 KHz. Til modtagning anvendte jeg en coax loopantenne som beskrevet af W8JI, med en diameter på ca 3 meter.
Den virker ganske godt. Det virker som om støjgulvet er meget lavere, så den er behageligere at lytte på, men jeg synes ikke at kunne observere, at man med denne antenne kan høre stationer, som på den lodrette antenne skulle være helt begravet i støj.  Signal-støjforholdet er måske en 1 S-grad bedre. Det skal der måles lidt på senere. Den har dog et godt nul, som jeg kunne bruge til at fjerne noget lokal støj.

Denne test stiller sandelig også krav til condi'en, fordi næsten al aktivitet er om natten.

Nå resultatet blev en smule dårligere end sidste år. I alt 431 QSOer, 8 stater og 49 lande. 2273 QSO points og claimed score på 129561. Samlet on-time var ca 22 timer.
Et par nye lande blev det også til A73A og 4L0A. Stationerne i Caribien hørte jeg desværre ikke.
73, OZ7BQ
Hans Jørgen