[OZ-CONTEST] CQ 160 M CW Contest

FINN HOFFMANN oz7yy at mail.dk
Sat Feb 5 13:29:11 PST 2011

Hej,

Som forholdene har været på 160 meter næsten hele sæsonen og ikke mindst de
sidste uger, så forventede jeg ikke ret meget af CQ160 meter testen

Jeg startede med at maile med N2NT om, hvad CQ magazine ville gøre med de
indsendte log, om de ville offentliggøre alle log, som de har truet med på
det sidste.

N2NT svarede, at de ikke ville lave 160 meter loggene offentlige.

Det er blevet en principsag for mig, jeg kan ikke se, at der er nogen grund
til at lægge loggene ud på nettet, så det var altså ikke en hindring for at
deltage i år.

Testen startede fredag aften kl. 22 med gode forhold  helt frem til kl.
07.40z.

Fra 06z til 0737z, midt imellem en masse EU QSOér, kørte jeg 72 stationer
fra Nordamerika, det var helt fantastisk at have en Amerikaner pile-up, når
solen skinnede en ind i hovedet!

Lørdag aften ventede jeg med at starte til kl.18.40z, det kan ikke betale
sig at spilde tiden på de få EU stationer, som man alligevel får kørt i
løbet af natten. Forholdene var gode, de første timer kaldte jeg CQ og da
det tyndede lidt ud i pile-uppen, forsøgte jeg noget andet, jeg startede fra
den ene ende af båndet og tastede alt, hvad jeg hørte ind i log-programmet,
det blev til mange QSOér med de stationer, som bliver på den samme frekvens
i hele contesten. – Forstå det, hvem der kan.- Det tog lidt over en time at
komme hele båndet igennem, men den tid var givet godt ud, kan jeg se nu
bagefter. Jeg gik båndet efter på den måde flere gange både lørdag og
søndag. Lørdag aften blev jeg, når jeg selv kaldte CQ, kaldt af en masse
sjældne stationer, bl.a.: VK6LW, 9M2AX, XU7ACY, BA4ALC, HS0ZEE, 9K2YM og en
del JA stationer, alt i alt meget fine forhold. Hen ad søndag morgen skete
der noget mærkeligt, jeg blev kaldt af mange amerikanere, men næsten alle
var så svage, kun lige over støjen , at det var svært at læse dem, men det
blev ved til efter solopgang igen, og endda med en hel del W6 og W7
stationer i loggen til sidst.

Søndag  startede jeg kl. 14z, men det var en sløv omgang, frem til kl. 22z
gav det kun 163 QSOér, så den sidste del af testen er ikke spændende.

Det blev til 1427 QSOér, 89 lande og 47 stater/provincer. Claimed score
1.238.280 points.

Jeg kørte med Ten Tec Orion, 1kW PA trin og 4 square antenne.

SD logprogram.

Det mest trælse ved contesten var, at der stadigvæk er mange stationer, som
har kraftige nøgleklik. Det var ikke til at høre svage stationer flere kHz
til begge sider af sådanne stationer.

Onde tunger siger, at de med vilje har justeret stationerne til at lave
klik, for at få lidt mere plads til sig selv! De flest stationer med klik
var fra øst europa.

Her efter testen, sidder jeg og filosoferer over, hvordan det kan være, at
båndet åbnede lige netop i contesten.

Har forholdene på det sidste været bedre end vi regnede med? Eller har vi
været meget heldige med de to dage contesten varede?

Solvindens hastighed har i en lang periode været over normal og netop i
testen var den et godt stykke under de normale 400kM/s.

160 meter er ikke et bånd, men en besættelse. - - frit oversat.

Tak til de stationer, som kaldte mig.

Vy 73

OZ7YY

Finn