[OZ-CONTEST] 5Q2T WPX CW

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon May 30 22:17:46 PDT 2011

Hej alle

Midt mellem årsregnskaber og udvidet selvangivelser fandt jeg tid til deltagelse i årets WPX CW contest. OZ5BD reserverede weekenden og var med som 2. operatør, så vi deltog i MULTI ONE klassen - som sædvanligt med high power.

Vi var med i ca. 29 timer og resultatet blev som følger:

BAND   QSO DUP  PFX  POINTS   AVG

-----------------------------------

  160     0   0    0       0  0.00

   80    24   0   14      47  1.96

   40   150   0   64     364  2.43

   20   424   4  311     640  1.51

   15    49   0   25      67  1.37

   10   163   0   83     177  1.09

-----------------------------------

TOTAL   810   4  497    1295  1.60

Operators: OZ0J, OZ5BD

Ifølge http://www.cqwpx.com/scorescw.htm så skulle vi være blandt de 10 bedst i MULTI ONE klassen i Danmark (all time score). Husk at vælge land og kategori for at se score i Danmark. Måske et mål for næste års contest?

Ingen contest uden tekniske udfordringer.

Et par aftener inden ville jeg montere et dual skærmkort til min radio-PC, så jeg havde 2 skærme samtidig. Jeg havde et par uger forinden monteret et skærmkort fuldstændig magen til på min arbejds-PC uden problemer.

Jeg brugte 2 aftener på at installere kortet herunder at flytte det fra arbejds-PC'en, så havde jeg faktisk givet op. Jeg måtte endda installere drivere til skærmkortet manuelt, da Windows 7 ikke kunne finde det ekstra skærmkort. Da jeg så tændte radio-PC'en fredag, ja så havde Windows fundet skærmkortet af sig selv i løbet af natten!

Jeg havde i starten af maj været med i min første 6 M contest. St. Bededags ferien blev derfor brugt til at nedtage antennen til 6 M, og i stedet opsatte jeg en TH3-MK3, som havde ligget brak i nogle år. Den blev brugt sidst i 2005 / 2006, da OZ3RIN var QRV fra min QTH i et par contester.

18 KG antenne er ikke sådan at få bakset på plads ene mand, men det lykkedes at få den på min Spiderbeam teleskopmast. Det lykkedes også at få antennen op i ca. 6 meter højde.

De første test viste et dårligt SWR på 20 M, et godt på 10 M og fuldstændig håbløst på 15 M. Efter et par test med 200 watt fra min station, så blev edderkopper, fugt og hvad der ellers var i antennen brændt af, og så kørte den rigtig godt. Det hjalp en hel del under testen med 1 kW output.

Min GAP antenne er blevet noget rusket sammen i løbet af vinteren. Den har utrolig nok overlevet alle storme, men bolten, der holder antennen fri af jorden, har fået løsnet sig, så den holder nu kun delvis. Det var formentlig resultatet af et håbløst SWR på 40 M. Her måtte jeg opgive at køre med PA-trin, så det blev kun til 200 watt og en tuner. Det lykkedes søndag aften at få kørt VK4 på 40 M, og det var med PA-trin og ca. 500 watt output - men det var ikke nemt.

Vi fik kørt 83 forskellige lande fordelt på de 5 bånd.

Vi nød især 10 M lørdag aften, hvor det blev til 140 QSO'er på 3 timer. Til gengæld var det helt håbløst søndag. Jeg fik startet et par mini pile-ups søndag aften dels på 40 M og dels på 20 M, men de døde hurtigt ud.

Udstyret var næsten som sædvanligt:

Yaesu FT-1000MP MKV

ETO 91b PA-trin

MicroHAM Digi Keyer II

Win-Test logprogram

Jeg fik aldrig getscores til at køre, men fra OZ1ETA fik jeg oplyst, at det virker.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen