[OZ-CONTEST] cqww ssb contest.

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Mon Oct 29 11:35:31 EDT 2012

Hej,

Phone is not my mode, alligevel benyttede jeg lejligheden til at prøve min KX3 på SSB Single band ( 10 M ) og QRP.
Lørdagen var optaget af andre gøremål, så jeg var kun aktiv søndag. Forholdene var vist rimelige, der var i alle tilfælde mange stationer i gang.

Det var en interessant oplevelse, at høre den udbredte brug af voice-keyers og talesyntese. Lidt forvirrende indtil man bliver fortrolig med, at det er en stemme, der kalder og en anden der svarer.

Med QRP må man køre "Søg og Slå til", så man skal kun sige sit eget kaldesignal og rapport. På et tidspunkt spurgte min kone, om jeg havde det sjovt, for hun syntes at min aktivitet lød temmeligt ensformig. (Godt at hun ikke følger med, når jeg kører CW).
Henad kl 16 UTC var det også blevet ensformigt for mig, så jeg lukkede samtidigt med at 10 M var ved at dø ud.

Slutresultat blev 97 QSO'er 14 zoner, 30 DXCC-lande og claimed score på 8316.

KX3'eren bestod prøven, men det er min fornemmelse, at der med SSB mangler "gennemslagskraft" svarende til 10 - 15 dB i forhold til den samme effekt på CW.

73 Hans Jørgen