[OZ-CONTEST] CQWW SSB OZ1JTE SOAB

Thomas oz1jte at mail.dk
Mon Oct 29 11:46:35 EDT 2012

Hej til Alle.

Hermed kommer lidt fra min deltagelse i CQWW SSB i weekenden.

Da jeg tidligere på måneden havde fået overbevist den lokale EDR Ballerup afdeling om at det var en god ide at rejse en 80M GP antenne, baseret på en flagstang på 12M og en forlængelse vha. en 6M alupisk, og så derefter faktisk også fået etableret systemet på egen hånd, så var min ide via CQWW weekenden at vurdere om systemet så også var effektivt.
Jeg havde under hele testen en dipol i ca. 16 meter til at sammenligne med.

Jeg startede ud ved testens start med at tune op på 80M, og selv om jeg altid gør mig umage for at teste alt teknik inden de store contester, så skulle det vise sig at testen lige skulle starte med en teknisk udfordring.
Hver gang jeg gav lidt gas på PA’en stoppede senderen med at give output, selvom systemet stadig var key’et.
Hmm, efter lidt hovedbrud, og faktisk også en adskillelse af stationen, så fik jeg den ide at fjerne dipolen som var tilsluttet min RX indgang på transceiveren, og her ramte jeg plet.
Der må have genereret sig så meget RF på denne RX bøsning at noget intern beskyttelse eller lign. sagde stop.
Jeg fandt så hurtigt ud af, at indsatte jeg bare 6 dB attenuering på modtageren, så var problemet løst.

Så fik jeg gang i testen igen, og kørte derefter 80M det meste af natten.
Mange gode kontakter blev opnået, og det var en fryd kun at skulle kalde en gang på de allerfleste stationer.
Antennen bestod eksamen, så nu er der bare tilbage at lægge endnu flere radialer ud, og gøre den endnu bedre.
Jeg syntes jeg havde kørt så meget på 80M at jeg ikke kom igen senere i testen.

Da nu testen alligevel var kommet lidt ind i blodet, så tog jeg også hul på et par bånd mere, og inden testen var slut havde jeg været rundt alle steder.

Forholdene var virkelig gode efter min vurdering, og 10M var jo helt i topform, med flere gode JA runs begge dage.
Faktisk kan man fristes til at tro at forholdene langt hyppigere er virkelig gode, men aktiviteten desværre er så lav, at ingen rigtig opdager dem.

40M er jo altid en hitter, når det gælder QSO’er men måske, lige med undtagelse af søndag morgen, knap så spændende som de højere bånd.
160M er sådan et bånd der bare skal laves lidt nemme multipliere på, og så ellers afsted igen.

Ellers var det en blanding af familiehygge og test her.
Det er svært at forstå at nogen næsten kan køre en fuld test, uanset om de får sovet eller ej.
Ingen tvivl om at der dog også skal mange gentagelser til hos nogle stationer man kører sidst på testen. Man kan næsten høre de er ved at falde ned fra stolen.:-)

Udstyret her var Icom IC-756ProII, ETO PA 91b, 3 elementer i ca. 18M og dipol på 40M(roterbar), 80M og 160M også dipoler. 80M var som tidligere nævnt suppleret af en fullsize GP.
Loggen var N1MM.

Band              QSOs         Pts            Zn             DXC

  1,8                  56             56              4                23
  3,5                201            240            11                53
    7                 318            404            16                60
   14                237            327            19                60
   21                174            356            24                60
   28                230            531            22                60

Total              1217          1915            96              317

     Score : 790.895

Som altid savner man sit DX cluster, som man jo er blevet noget afhængig af, når man kører unasistted, men så fik jeg til gengæld drejet så meget på min VFO knap, at det yderste gummi hoppede af. Det havde jeg aldrig oplevet før.

Men det var vist det....

Håber alle havde en hyggelig weekend,
Thomas/OZ1JTE

.