[OZ-CONTEST] OV3X WPX CW

Jørgen Christensen oz8ae at christensen.mail.dk
Wed May 29 14:44:13 EDT 2013

Hej contestere

Allerførst tak for mange fine og underholdende indlæg.

Det er lige sådanne jeg forestiller mig OZ reflektoren skal bruges og det er dejligt at flere og flere melder ind og fortæller om deres oplevelser.

Her mit resultat:

CQWPXCW Score Summary Sheet

Start Date : 2013-05-25

CallSign Used : OV3X

Operator(s) : OZ8AE

Operator Category : SINGLE-OP

Band : ALL

Power : HIGH

Mode : CW

Default Exchange : 001

Club/Team : Danish DX Group

Software : N1MM Logger V13.5.2

Band    QSOs    Pts  WPX

     3,5     149      345     86

        7     407    1151   232

      14     350      530   178

      21     103      201     45

      28       11        13       1

Total    1020     2240   542

Score : 1.214.080

Rig : IC-775DSP og en AL-811(PA trin med "sparepære") - Output 40-400 watt

Antennas : Butternut 2 meter over jord med afstemte radialer

Carolina Windom 80 Beam trådantenne over flagstangen

Efter at begge antenner var sat op og afprøvet, besluttede jeg mig for at deltage på alle bånd, d.v.s.

i dette tilfælde 80 til 10 meter.

Begyndte contesten - som jeg normalt altid gør - kl. 0200 UTC.

Meget dårlige radioforhold om lørdagen. Signaler over 20 meter næsten ikke eksisterende.

20 meter havde stationer med svage styrker. Pludselig kunne signalet stige. Der var en del QRN på båndene. Snart havde stationer i en retning god styrke. Lidt efter var det i en anden retning.

Det var virkelig op ad bakke hele lørdagen og jeg besluttede mig for ikke at bruge for mange timer.

Jeg havde IKKE kontrolleret radioforholdene hverken live eller via internettet.

Anvender ikke internettet under tester.

Der kunne jo blive bedre radioforhold om søndagen?

Forholdene var nok ens for os deltagere, så det var om at vente på noget bedre.

Lørdag kørte jeg på 80 og 20 meter med PA trin med ca. 400 watt.

Under "søg og slå til" kørte jeg mest med transceiver og opdagede at jeg oftest lå med bare 45 watt, den effekt som radioen styrer PA trinet med. Så var det om at få den skruet op.

Det var særdeles svært at generere et pile-up på de høje bånd.

Søndag blev en ganske anden dag. Det begyndte svagt og blev bare bedre og bedre.

Det lykkedes stort set ikke at få et pile op. Ved at søge frem og tilbage på 15 og 20 meter var der bid men manglede lidt gang i den.

Søndag morgen fik jeg da ZM4T og ZM1A  på 40 meter. Ikke noget problem.

Søndag ca. 1130 dansk tid gik jeg så på 40 meter og fik lavet et dejligt pile-up. Det bedste var, at langt de fleste stationer var nye prefixer, så pludselig tog det fart med at få lavet nogle points.

Der blev lavet 2 points QSO-er imod 1 points QSO-er på de høje bånd (flest EU QSO-er)

Søndag eftermiddag var der liv på 15-20-40 meter med lidt sporadisk åbning på 10 meter.

Fik min første Japaner på 15 meter.

40 meter overraskede for nu kom der en enkelt japaner ind og derefter nogle kinesere.

Midt i det hele fik jeg VK6LW på 20 meter og lige efter VK6DXI på 40 meter. De svarede første gang med 100 watt og trådantennen.

Tilbage til 20 og 15 meter der nu overraskede med gode åbninger.

Søndag aften ved 2100 tiden dansk tid var der liv til Kina på 20 meter. Fine signalstyrker og QSO-erne kørt med 100 watt.

Ned på 40 meter hvor jeg havde en del gode QSO-er på min egen frekvens.

Selv om det gik fint søndag aften, trak et glas rødvin og et stykke os og en snak med Pia, så jeg stoppede 4 timer før contesten sluttede.

Havde lavet godt 1000 QSO-er. Forholdene lørdag gjorde at jeg ikke fik mit mål som sidste år.

Her fik jeg kørt næsten 1400 QSO-er og 2 mill. point med 3 dipoler.

Havde indtryk af, at flere havde samme problemer med dårlige radioforhold, i hvert fald os her i de nordlige egne.

Radioforholdene lørdag var meget at sammenligne med den uge Clipperton var i gang set her fra min QTH og med mine antenner.

Mit indtryk i denne contest var, at jeg ikke hørte så mange med nøgle klik som jeg plejer. Det kunne være radioforholdene der betød noget.

De sædvanlige stationer med en form for brum på nøglingen havde jeg kun ganske få af.

Den mest markante var YU0T på 20 meter. Han havde godt brum på sit signal.

Det kunne også være det Web-siminar der kunne ses på internettet har gjort et indtryk på disse stationer?

Det var en del hurtig hakkere ind imellem og jeg gider dem ikke. De der kører jævn i fart genererer et større pile up og det hele glider meget lettere.

Søndag aften blev jeg helt høj da 40 meter pludselig blev et stille bånd. Mindede mig om de mange gange fra Stillehavet på turen fra Panama til Los Angeles hvor man lå og hørte trafiklisten og fik afviklet trafik med Lyngby Radio på 6446,75 KHz kl. 0400 UTC.  Det var ganske dejligt at køre båndet over og der var flere gode QSO-er.

80 meter var stadig støjfyldt men ikke nær så meget som om lørdagen.

Jeg fik QSO med OU3A OU4O  OV0V  OZ4CG og OZ5E. Hørte OU2W blive kaldt og hørte OZ4UN på 20 meter. Desuden hørte jeg XP3A helt i bunden af 20 meter men han forsvandt.

N1MM siger at jeg har deltaget 25 timer og 40 minutter.

De 36 timer man kan deltage i som single-operatør burde ALLE have ligget om søndagen J

Håber alle kommer sig over denne weekend. Den vil sikkert gå over i historien.

Lidt til smilehullet.

Under en gang CQ på 80 meter syntes jeg at hastigheden skulle ændres. Det gøres normalt med Page Up og Page Down i 2 ords hop. Man kan dog komme ind og sætte det til hvad man ønsker og i farten huskede jeg så ikke rigtigt.

Trykkede Ctrl+S men fik IKKE vinduet med hastigheden op. - Fortsatte CQ og opdagede så pludseligt at mit SWR meter slog helt ud til højre under TX.

Fik stoppet øjeblikkeligt og opdagede så at Ctrl+S sætter transceiveren op i split - mode og at B-VFO tilfældigvis stod på 21035 KHz. - Der var auto tuneren jo IKKE indstillet.

Dette er sikkert sidste contest fra Virum. Beam og mast taget ned for længst. Nu også Butternut antennen og Windom antennen er her til en QSO og den hejses op og ned efter behov.

Håber jeg får lavet et godt set-up på den nye QTH.