[OZ-CONTEST] 5Q2T SAC CW

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon Sep 23 01:10:44 EDT 2013

Hej alle

Jeg havde sat næsen op efter at lave et ordentligt resultat i årets SAC CW, men som radioprojekterne skred frem mod contesten, så blev det til en eksperimental contest og test af udstyr i stedet.

Jeg havde i det gode vejr i weekenderne inden fået rejst en 1/4 vertikal til 80 M med en coaxtrap til 160 M i toppen. Den er lidt kort til CW på 80 M, men ellers virker den.

Jeg havde også fået rejst en 1/4 vertikalt til 60 M. Den kom ikke højt nok op, da et af alu-rørene sad fast. Der blev påmonteret 3 lodrette dipoler til 40 M og en Comtek 4-square box, og det fungerede faktisk.

I shack'et blev der sat 2 nye og lidt større skærme op. Derudover blev der monteret en MicroHAM MK2R+ og radioerne Elekraft K3 og Icom IC-9100.

De gode oplevelser

Min 80 M vertikal med p.t. kun 4 radialer virkede. PA-trinnet ville umiddelbart ikke give mere end ca. 500 watt, men det kan skyldes, at L-antennen til 160 M ikke er afstemt. SWR i bunden af 80 M er heller ikke det bedste, men det levede jeg med.

Min 3 square til 40 M fungerede faktisk. Dipolerne var ikke helt spændt ud, da højden på min 60 M antenne ikke var i fuld længe, men PA-trin tog det sidste, og der var et output på ca. 800 watt i alle retninger. Det blev til en antenne mod SA, en mod NØ og en mod NA. Om de så er bedre end en 1/4 vertikal, kan jeg kun gætte på. Der kom signaler ind fra de underligste retninger i forhold til senderetningen, sågar kunne jeg høre DL på coaxkablet til den antenne, der ikke var monteret. SØ måtte jeg mangle, da antennen i så fald skal over vejen.

Jeg satser på at få lavet et par artikler om de 2 antenner til OZ. Det bliver i løbet af vinteren, så alle antenneprojekter er klaret.

Min Elekraft K3 - efterhånden som jeg blev dus med den. Det var med manualen i den ene hånd til at stille baud rade, VOX relæ og VOX tid, filtre (2,1 KHz på CW er lige bredt nok), AGC, Preamp, og ikke mindst at få lyden i begge øre i hovedtelefonerne.

De dårlige oplevelser

Efter at have monteret 2 skærme til min Radio PC, så startede jeg PC'en op. Jeg har kørt med 2 skærme før, så jeg regnede med, at det var lige plug and play. Næ nej uanset indstillinger og kabelføring, så blev hovedskærmen i højre side, især med udfordringen på musen, da musen skulle køres "højre om" for at komme fra højre til venstre skærm. Jeg byttede om på kablerne til de 2 skærm i skærmkortet, og jeg forsøgte i Windows at flytte hovedskærmen, så den var til venstre, og ingen af de 2 løsninger hjalp. Jeg levede med det under contesten, selvom musen blev kørt den forkerte vej nogle gange, men det var en udfordring.

Tilslutning af min Elekraft K3 og min MicroHAM MK2R+ box var om muligt en endnu større udfordring. Jeg havde opgraderet MicroHAM softwaren inden, og boxen havde været brugt hos OZ2ELA under IARU HQ contesten i juli. Her var det plug and play, men det var det ikke denne gang. Første udfordring var at få min K3 til at tale med router softwaren fra MicroHAM. Tak til TX5K for at anbefale en baud rate på 9600 samt at skrive, at man også skal stille det i radioen.

Næste udfordring var så at få router programmet til at tale med Win-Test. Uanset, hvad jeg gjorde, så gik Win-Test i knæ, når jeg havde startet routerprogrammet og aktiverede konfigurationen i Win-Test. Efter mange genstart af PC, så var det tæt på det tidspunkt, at det hele var drønet ud af vinduet!! Efter mange forsøg blev det til, at Win-Test skulle startes først, derefter routerpprogrammet, derefter konfiguration i Win-Test og først her blev boxen og siden stationen tændt. Den rækkefølge har jeg ALDRIG prøvet før.

Efter genstart kl. 2 UTC så fik jeg "blå skærm" i Windows med en IRQ fejl, så jeg slettede alle virtuelle porte og lavede en ny. Det så ud til at hjælpe, men rækkefølgen skulle stadig være den samme i start fasen.

Contesten sluttede for mig ca. 09.45 UTC, da computeren ikke ville mere. Den havde et par gange om formiddagen stoppet midt i et CQ, men til sidst kunne den slet ikke mere. Lysten til at skifte PC og mangle en skærm var ikke lige til stede, så jeg valgte at gå QRT i stedet og forsøge at reparere PC. Efter at have installeret en ny Windows ved siden af den gamle, måtte jeg konstatere, at den PC kommer der ikke liv i igen. Den installerede Windows, men kunne så ikke genstarte. Her var det så, at jeg blev glad for Dropbox, da bl.a. mine contest filer i Win-Test bliver overført til Dropbox hele tiden under contesten.

Tiden inden contesten rakte ikke til at få repareret min beverage antenne. Det bliver den så inden SAC SSB.

Resultatet af effektivt ca. 12 timers anstrengelser blev

BAND   QSO DUP MLTS  POINTS   AVG

-----------------------------------

   80   123   1   28     257  2.09

   40   273   0   35     574  2.10

   20   308   1   44     679  2.20

   15   240   0   37     616  2.57

   10     8   0    6      19  2.38

-----------------------------------

TOTAL   952   2  150    2145  2.25

       TOTAL SCORE : 321 750

Forholdene gjorde, at der nærmest ikke var tid til tissepauser. Jeg havde konstant stationer, der kaldte mig, og den første spørger allerede efter QSL kort! Jeg tror, at 4K er et nyt båndland på 80 og muligvis 40 M, men jeg har ikke tjekket efter endnu. Herligt at køre PJ4 på både 40 og 20 M samt VK4TT på 20 M. Beklager Thomas, men det bliv ikke til QSO i denne omgang.

Det blev også til nogle JA'ere på 15 M og 8 QSO'er på 10 M før hyletonerne. Der var et par stykker, hvor jeg var tæt på at sende 59A til, for de lød nærmest som aurora.

Udstyret blev i denne omgang: Elekraft K3, Acom 1000, Mosley TA-63N, 3 square på 40 og 1/4 vertikal på 80 M. Microham MK2R+ box og Win-Test.

CU i SAC SSB.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen

P.S. Jeg fiksede OZ4FFs livescore et par gange under contesten, så han kom på score tavlen.