[OZ-CONTEST] SAC CW OU2I(OZ1BII) SOAB LP

OZ1BII Henning mail at oz1bii.dk
Sun Sep 22 16:03:12 EDT 2013

Hej
Det var så SAC CW 2013 - og nu ved jeg hvilken menu der skal bestilles før
en test  :o)
Til Nils Bo kan jeg oplyse at sovsen hang ualmindelig godt fast på
kartoflerne - hi hi.
Og jeg kan få min mor til at sende opskriften til Bornholmerne hvis I vil
prøve en ny taktik  :o)

Jeg oplevede rimelig gode forhold og det meste af tiden var der åbent
samtidig på 40-20-15 Meter.
10 Meter var ikke til megen nytte og endelig, da det åbnede søndag sidst på
formiddagen, var der en jammer som kørte over hele båndet med 599+++. Men
faktisk kørte jeg et par PY stationer igennem jammeren da de lå med meget
kraftig signal og åbenbart ikke var generet af jammeren. Da den endelig
holdt op, ca. 11:10 UTC, var der ikke mange stationer at høre på båndet så
alt i alt var 10M ikke meget værd.
15 Meter kunne bruges til både VK, JA, PY og HS på samme tid søndag morgen -
det var fint.
20 og 40 Meter var klart de mest stabile bånd med næsten sikker forbindelse
uanset tidspunkt. Fik VK søndag morgen på 20M, men desværre ikke Thomas.
80 Meter gav en del EU, men der kom også W og VE ind omkring midnat.

Jeg kørte stort set kun RUN og det gik fint. Der var kun enkelte gange hvor
der kom en af de der kraftige OH stationer for tæt på så jeg var nødt til at
flytte. Heldigvis skal man jo ikke have et særligt stort hul så det var
forholdsvis let at finde en plads.
Jeg tror det blev til max 10 stationer som blev kørt S&P.
Søndag fik jeg en del dupes. Jeg ved ikke hvorfor men jeg kørte dem
alligevel for de havde mig åbenbart ikke i loggen og det regnes jo ikke for
fejl med dupes.

Og nu har jeg så haft min 20 meter lange Inverted-L antenne hængende siden
november 2011 uden at jeg har haft problemer med den.
Selvfølgelig skulle der komme fejl under SAC. Omkring midnat begyndte den
med at give uendelig SWR i perioder. Det startede på 40M, men bredte sig så
til de andre bånd. Den kunne køre fint i 10 minutter hvorefter der pludselig
var fuld retur og som regel midt i et Run  :o(
Jeg prøvede at skifte radio til Elecraft K3 men den gjorde det samme, så
tilbage til Ten-Tec Eagle igen.
Ud til antennen og se om der var noget galt men den så fin ud. Spændte
wire-tilslutningen og tjekkede antennekabel. Ind og prøve og så var den fin
igen - i 10 minutter, så var det atter galt.
Ud og afmontere balun og skille den ad for at se om der måske var vand i.
Den så fin ud indeni så der var ikke noget galt.
Det endte med at jeg klippede de første 5 cm af wiren og monterede den som
ny til balunen. Det hjalp på fejlen så nu kan den igen afstemmes til lavt
SWR.
Det var det eneste problem jeg havde under testen.

Herunder mine claimed score.

Best 73
OZ1BII Henning Andresen

www.oz1bii.dk