[OZ-CONTEST] 2013 CW SAC

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Sun Sep 22 14:04:45 EDT 2013

Hej,
Så kan vi igen slappe af, med og uden flæskesteg.
SAC testen er en af årets oplevelser. Her er man den eftertragtede part, og kan bare lægge sig i running mode, hvis der ellers er en ledig frekvens.
Jeg havde i år forbedret mit set-up så min K2/100 kan styres fra N1MM. Det virker fint og i S&P kan man faktisk lægge pseudo-spots ind i båndoversigten uden at være på nettet. Det havde jeg dog ikke brug for i denne omgang, da 98% af QSOerne er kørt i running mode.
Forholdene her har andre også kommenteret, Lørdag var rigtig fin på 20 M, lagde ud med en QSOrate over 90/time, men herefter gik det langsomt ned ad bakke. Sluttede med et gennemsnit på ca 43 QSO pr time. Samlet on-time ca 17 timer.
10 M kom aldrig i spil, 15 M lidt, men ikke imponerende. På 80 M er min antenne for dårlig til andet end Eu, så her brugte jeg ikke så megen tid udover at få samlet nogle multipliers.
Søndag formiddag var der i øvrigt i en periode kraftig bredbåndsstøj, lød som et bredt tonemoduleret periodisk signal. Hørte andre det?

Søndag var et langt træk, med en del båndskift i håbet om at jeg kunne vække noget interessant.
Sammenlignet med de forudsigelser man kan lave på SAC' hjemmesiden, så var forholdene vist kun middel med pil nedad. Eller måske er det benyttede program for optimistisk, det kører med 1,5 Kw sendere og 3 elm beam, så jeg er nok ca 15 - 20 dB dårligere.

Og så resultatet:
                qso    points    multipliers
80 M        62        126            16
40 M        302      645            36
20 M        302      683            44
15 M         66        171            15
10 M        nil

ialt           732        1625        111.  Claimed score 180375, hvilket er et mulehår bedre end sidste år.

Prøver måske lidt SSB i SAC phone med min KX3, der har en indbygget voice keyer.

73 de OZ7BQ  Hans Jørgen.