[OZ-CONTEST] OZ0J CQWW-160 M CW

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Thu Jan 30 16:44:36 EST 2014

Hej alle

Midt i 5P14EHC eventen blev denne contest prioriteret lidt højt, mest med formål at få jagtet nye båndlande til mit DXCC diplom.

Optakten var en kølig fornøjelse med en hurtig antenne til 160 M. Min 80 M vertikal overlevede ikke Allan og Bodil i 2013, så den var blevet forkortet til en 30 M vertikal i 5P14EHC eventen. Den antenne måtte fredag lade livet og blev forlænget med en vandret tråd, det passede til 160 M.

Fredag blev den afstemt, og tråden blev trukket hen over hustaget ca. 1½ - 2 over tagstene. Da jeg fredag nat så startede op, undrede jeg mig over det store SWR, når der kom power up - indtil jeg kom i tanke om, at taget var metalplader med belægning!

Lørdag blev Vinter VHF dag så skippet til fordel for en flytning af tråden, så der ikke var noget metal i nærheden. Det gjorde så, at antennen nu skulle forlænges med de 3-4 meter, som jeg havde klippet af dagen før! Den var stadig en anelse for kort, men af erfaring fra tidligere år, så var der QSO'er langt op over 1850 kHz.

Jeg prøvede så igen lørdag ved solnedgang. Det gik meget godt et par QSO'er, derefter var antennen kaput i SWR. Ud i solnedgangen for at måle igen, og antennen fejlede ikke noget. Det var så et dobbelt hunstik til PL, der havde tabt pusten, så det blev skiftet ud. Tilbage til radioen for så at konstatere, at den var blevet døv. Jeg fik en god support via Skype fra OZ8SW  (tak Steen), og efter at have pillet tilbage fra tidligere på måneden, så kunne jeg høre dem, der kaldte mig.

Og man skulle tro, at jeg var den eneste OZ, der var aktiv. Der var godt nok gang i den fra næsten første QSO, det var straks værre at finde en ledig frekvens. Belært af erfaring valgte jeg denne gang at bruge OZ0J. Det kommer altså bedre igennem på CW.

Raten var det meste af tiden på 90 - 110 med periodiske peak helt op til 150 QSO'er/time. Søndag aften gik antennen for 2. gang QRT, formentlig igen med et defekt mellemled, og det orkede jeg ikke at skifte igen.

Det blev til 2 nye båndlande på CW, hvor det ene var et helt nyt båndland på 160 M (VY2ZM), som var den eneste, der var nogenlunde læselig fra NA. Der var heller ikke hul til AS/OC, så det blev mest til EU stationer.

Udstyr var: Elecraft K3, ETO 91b (igen med hylende blæser ved opstart !!), L-antenne (heller noget der hen ad) til 160 M, Microham micro Keyer MK2R (som til tider hang og måtte genstartes) og Win-Test 4.10.

Resultatet blev:

BAND   QSO DUP DXC S/P  POINTS   AVG
  160   303   5  43   1    1558  5.14
TOTAL   303   5  43   1    1558  5.14

Med operating time  : 5h33

Tak for QSO med OZ8SW, OZ1ADL, OZ7YY og OZ2TF. Nu venter jeg så på strømmen af QSL kort !!

Næste event kunne godt blive WPX RTTY, hvis jeg ellers er færdig med momsregnskaberne. Jeg har været lidt aktiv på DIGI under 5P14EHC, og det kunne godt fange min interesse. Og ellers er det ARRL DX CW ugen efter.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen