[OZ-CONTEST] SAC CW OZ1IKY 80 meter single band

Kenneth Hemstedt kenneth at hemstedt.dk
Sun Sep 21 08:21:57 EDT 2014

Hejsa!

Lidt i stil med Lars OZ1FJB havde jeg også en del gøremål på sidelinien.
Disse var så dog mere radiorelaterede.
Jeg benyttede nemlig SAC CW med en 80 meter singleband til at lave en slags
ultimativ test på mit K9AY projekt så jeg endelig kan færdiggøre
artiklen til OZ.

Setup;
K3'er som sædvanlig, gode gamle TL-922'er til at "af-ise" en full-size GP på
en 18 meter spiderbeam fibermast som senderantenne - og så en helt igennem
hjemmekonstrueret K9AY RX loop til modtagning.

Generelt var 80 meter en anelse sløv i betrækket. Gætter på at det
hænger sammen
med de kanon forhold der har været på de højere bånd.
Bortset fra at der ikke kom nogen nye lande i kassen på 80 meter, så var
det alligevel
lærerigt at kører med seperat TX og RX antenner. Man skal være på dupperne
og skifte retning rimelig tit og hurtigt. Jeg kunne ikke forstå hvorfor
der ikke var flere
Englænder og Franskmænd i loggen ...
... indtil jeg begyndte at skifte retningen en gang imellem! Nå der var de!
De første Nordamerikanere kom allerede i kassen ved 1-tiden (dansk tid).
Lidt tidligt i forhold til tidligere år.
Men det sjove var at de ikke kunne høres på GP'en (TX-ant) men derimod kom
klokke rent ind på RX-antennen.

Jeg nåede endda at pakke det hele sammen imorges inden regnen kom
i stride strømme her i "Die Hauptstadt"

VY 73's og vi mødes jo nok snart i en eller anden Contest eller DX pileup.

Kenneth
OZ1IKY

Contest         : SAC Scandinavian Activity Contest
Callsign        : OZ1IKY
Mode            : CW
Category        : Single Operator (SO)
Overlay         : ---