[OZ-CONTEST] OZ7BQ WAECW 14 MHz SOSB

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Tue Aug 11 11:44:30 EDT 2015

Hej,Hermed en lille beretning om weekends aktiviteter.Tester er en god anledning til at afprøve grej og antenner. WAE testen er særlig interessant fordi det kun er forbindelser med stationer udenfor Europa, der tæller.Til denne lejlighed havde jeg planlagt at afprøve en VDA model OZ1IKY til 20 M. Jeg kom lidt sent igang, men fik dog antennen justeret, så den kunne bruges.Den første afprøvning kunne ske på et græsområde ved bebyggelsen. Kenneths spade viste sig at være en god hjælp til hurtigt at få antennen op og ned. Den mulighed har jeg ikke i min have, hvor min 12 M spiderbeam glasfibermast må rejses i lodret stilling ved at skyde en sektion op af gangen. I haven viste afstemningen sig ikke at være helt på plads, idet der er 2 dyk på SWR kurven. Sikkert fordi antennen står lige over mit radialnet. SWR dog ikke værre end 1:1,5 i CW båndet.Startede lørdag morgen, hvor 20 M var ret dødt. Dog lavede jeg 3 KH6'ere og 5W1SA og et par QSOer mere før jeg lukkede igen.20 M blev lidt bedre i løbet af dagen og fik også lavet nogle QTCere, men der skete ikke meget før hen under aften, hvor de asiatiske stationer kom fint igennem. Alle QTC taget på papir og efterfølgende lagt ind i loggen.
Her skal lige bemærkes, at min VDA pga bardunerne ikke bare drejes. Bardunerne skulle flyttes med, når retningen skiftes fra vestover til østover.Undervejs fik jeg lørdag QSO med Henning, ZF2EE, som dog var ret svag. Finn, HS0ZLM hørte jeg også, men han var for svag.Jeg sluttede tidligt lørdag aften med 110 QSOer.Søndag var forholdene vist bedre. Det var vejret også, så vi skulle også en tur på standen med morgenmadden.Midt på dagen var forholdene blevet så meget bedre at jeg kunne hente 10 QTCere hos ZF2EE.Søndag aften var der mange US stationer igang. ZF2EE kom i en periode ind med S9, men dog ikke på niveau med NP2'erne.Næste år skal jeg nok gentænke min aktivitetsplan. Gennemgangen af loggen viser at næsten halvdelen af mine QSOer er med W og VE formiddag og aften. Plus 30 stykker i SA og Caribien. Russerne bidragede med 31 QSO mens Japan og øvrige Asien bidrog med yderligere 24 QSOer, primært sidst på eftermiddagen. Der er både flere QSOer, men også flere multipliers vestover end jeg på forhånd havde forestillet mig

Virkede antennen? Ja, man kunne tydeligt høre forskel på signalstyrkerne på JA og W stationer, når antennen blev rettet i deres retning. Det var også meget lettere, at komme igennem, når antenneretningen stod rigtigt. Den lavere udstrålingsvinkel i forhold til min normale dipol(der er under ombygning) gør nok også sit. Men VDA'en egner sig ikke til en lille have, og det er en begrænsning med kun 1 bånd. Måske får den en chance mere når VP8'erne kommer igang.
Slutresultatet for 20 M single band low power blev 201 QSOer, 173 QTCer, 126 Multipliers og 47124 points.
På genhør, 73Hans Jørgen