[OZ-CONTEST] Fw: IARU OZ4SOP(OZ4CG) SOAB(A)CW LP

OZ4CG oz4cg at live.dk
Mon Jul 11 06:22:41 EDT 2016

Hermed et lille bidrag til den danske IARU-HF aktivitet.

Jeg plejer at "lufte" callet OZ4SOP i juli måned hvert år, for at erhverve
den årlige sticker til Østersø-diplomet S.O.P. ("Sea of Peace"). Jeg syns at
med en QTH på Bornholm lige midt i Østersøen, vil jeg gerne hjælpe min gode
ven Georg, DL4SVA med at promovere diplomet...  Men ja: Jeg véd godt at det
måske er lidt en falsk varebetegnelse, når man ser, hvad Putin har travlt
med i Østersøen for tiden, men måske kan man sige, lige som min gamle
svigerfar sagde, da jeg blev gift 2. gang: Det er håbets sejr over
realiteterne... ;-)

Det blev til ca. 11 timers aktivitet, da jeg måtte gå QRT søndag sidst på
formiddagen på grund af en familiefrokost.

Jeg synes der var rimelig aktivitet på alle bånd, selv om der ikke var
særlige DX-forhold, men det blev da til 384 QSO'er fordelt på alle bånd på
nær 160m, som jeg ikke har antenne til. De fleste QSO'er dog på 40 og 20m.

Det blev stort set kun til S&P, med et enkelt RUN, på blot 15 QSO'er, før en
anden "overtog" frekvensen.

Ialt gav 33 HQ-stationer 110 HQ mults, og 22 Zoner ialt 40 mults.  Jeg kørte
OZ1HQ på både 80, 40 og endda på 20m, men ellers hørte jeg ingen OZ.  Og
Z60A blev kørt på både 40, 20, 15, og 10m!  Og mon ikke een af dem var
Kenneth? Jeg sybes jeg har set et eller andet sted, at Kenneth igen-igen var
med til at løfte aktiviteten i udlandet...

Der er godt nok stor forskel på operatørernes CW-færdigheder, men noget af
det værste jeg nogensinde har hørt var dog EM5HQ på 15m, der var næsten
umulig at læse!  Og så vil jeg slet ikke kommentere IR4M, og enkelte andres
voldsomme KLIK flere kHz på begge sider af frekvensen...

Tak til Jørgen, OZ0J for den fine vejledning til at hente hjælpefilerne til
HQ-multipliers.  Alt virkede, bortset fra at min N1MM+ ikke hentede
oplysningerne, selv om filen var placeret det rette sted. Men en udprintet
udgave af filen var en god støtte under alle omstændigheder. (Og ja: jeg
havde husket "Enable Call History Lookup")

På genhør i næste CW-contest.

Best 73 OZ4CG (OZ4SOP) Carsten