[OZ-CONTEST] OZ7BQ SOSB 14 MHz CW i IARU testen.

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Mon Jul 11 11:34:29 EDT 2016

Hej,Igen i år deltog jeg kun på 20 M, men denne gang med en Mag-Loop 1,7 M i diameter og ca 4 M over jorden. Loopen er lavet af semiflex coaxkabel, der vist er omkring 15 mm i diameter. Loopen er lidt for lang til, at den er en rigtigt mag-loop, men derfor bred nok til at dække omkring 50 KHz indenfor SWR grænser på 1:2,5 (som mit KXPA100 pa-trin fint klarer). loopen afstemmes med en primitiv motorstyring af en hjemmebygget split-stator kondensator.
Formålet at teste om denne antenne, der ikke fylder så meget i min lille villahave, kan bruges til en test.
Resultater blev ganske godt. Lørdag virkede forholdene ret sløve, søndag formiddag gik det bedre. (Eller også var jeg mere udhvilet). Omkring kl 06 UTC kom W6 og W7 pludseligt igennem. Selvom de var ret svage fik jeg svar i første kald.
Det blev til rigtigt mange (øst)europæere, men der kom da også en håndfuld japanere i kassen og en masse US stationer. Fra Asien i øvrigt kun E2HQ og fra Sydamerika en del PYere og et par LUere. Ingen VK, ZL eller KH6, men dog en enkelt KL2.Sammenlignet med resultaterne fra sidste år (også kun 20 M med en delta loop) er der ikke megen forskel på de to antenner. Jeg kunne køre stort set alle stationer, jeg kunne høre bortset fra B4HQ og CE3CT og et par mere.
Så alt taget i betragtning er jeg ganske tilfreds med denne mag-loop antenne. Inden testen afprøvede jeg rækkevidden ved at se, hvordan VK4CT hører mig på Reverse Beacon. Ved aftenstid, hvor jeg under normale forhold plejer at komme igennem, når jeg bruger min dipol eller deltaloop, hørte VK4CT min mag loop med 10 - 15 dB, hvilket er nogenlunde samme niveau og omkring 10 dB mindre end mine naboamatører med HP eller beams plejer at få. Så helt galt kan denne antenne ikke være. Og en stor fordel, at jeg ikke skal have 10 M høje master oppe.
Resultatet af anstrengelserne:ca 12 timers S&P aktivitet på 20 M CW. 274 QSOer,  25 ITU zoner,  36 HQ stationer og et score på 57462.

Tak til Jørgen OZ0J for hjælpefilen til N1MM+. Jeg kunne heller ikke få den til at virke, før jeg fandt ud af, at man under fanebladdet File/Open Log in Database...skal gå ind under Associated Files og hente filen (IARU.TXT) frem under Call History Filename. Så virkede det.
Næste gang bliver nok IOTA, hvor jeg vil køre QRP Dxpedition.
73Hans Jørgen