[OZ-CONTEST] CQ WW CW OZ8AE

Jørgen Christensen jorgenchr55 at gmail.com
Wed Nov 30 13:37:40 EST 2016

Årets CQ WW CW fra OZ8AE

Efter annullering af turen til ZM4T dette år og efter tilbagefald med
ryggen så skulle testen gennemføres herhjemme.

Indledningsvis var min hjemmelavede Butternut antenne sat op med
fødepunktet ca. 3 meter over jord og med en del afstemte, frithængende
radialer.

Den virkede fint, især efter at bagboen havde givet lov til at trække radialer
ind på hans grund.

Butternut står ca. 5 meter fra skel så der er ikke plads til 40 og 80 meter
radialer mod syd, sydvest og vest. Han bruger slet ikke sine 1200
kvadratmeter.

Eneste ting ved den lodrette er dog, at den opsamler mere støj end min G5RV.
Der er lavet et forslag med en balun så den kan gøres mere støjsvag.
Forsøget skal laves når jeg igen kan komme ud.

Min G5RV i 10-12 meters højde blev klargjort således, at der blev lagt 15
radialer ud lige under fødepunktet.

For at den også kunne anvendes på 160 meter, lavede jeg forsøg med at
kortslutte i selve fødepunktet ude ved antennen eller at kortslutte
feederen inde ved radioen – men med fødekablet RG-213 kortsluttet og lagt
på jorden helt ud til antennen.

Eneste forskel var at min manuelle tuner havde lettere ved at afstemme G5RV
til 160 meter når feederen blev kortsluttet på bagsiden af tuneren. - Når
jeg kortsluttede ude ved G5RV fødepunktet så var det ret svært og med
efterjusteringer hver gang jeg flyttede nogle kilohertz. - Ikke optimalt.

Jeg har nu målt forskellige værdier ude ved fødepunktet og kunne tænke mig
at finde ud af at lave en afstemningsenhed lige i overgangen til G5RV
antennen, således at jeg føder den med 50 ohm og på den måde får overført
mest mulig effekt. - 12 meter lodret og med de to vandrette tråde fra G5RV
må da kunne hjælpe en del?

For ikke at rende ind i problemer ,fik jeg igen tilladelse af bagboen til
at hænge 160 meter dipol op over hans jord, så med en 10-11 meter mast i
skel, var der akkurat nok plads på vore to grunde til at få en hel dipol op.

Datteren havde hentet 6 meter flagstangstænger i alu med flag til 100 kr.
De blev anvendt i hver ende og dipolen kørte godt nok til mig.

Inden testen blev der hørt japanerer midt på aftenen, men i selve testen
nåede jeg kun ud til UA9 og UA0 og kom aldrig over dammen – end sige VY2TT
der normalt ligger her som en beacon.

Min TH3MK4 har endelig fået en Yaesu rotor på og da den skulle monteres på
en 10 meter rør – vippe mast, så skulle der anskaffes et beslag – rotor til
rør. Iflg Yaesu GC-38 – der passer til rør fra 38 mm og op til – vist nok
65 mm. - Det kunne ikke skaffes, så efter anbefaling fra DMT købte jeg
GC-48 og det har jeg ikke fortrudt. Beslaget tager så kun fra 48 mm – 65 mm
men beslaget er længere og har 6 fastspændingsbolte i stedet for GC-38 med
4 bolte og jeg tror, at det måske vil få det hele til at holde bedre i
dårligt vejr.

Under alle omstændigheder en behagelighed efter at kørt uden rotor i 3 år.

Var forbi OZ5DX for at låne en SB-1000 til at køre contest med og med ca.
700 watt. - Den kom godt nok hjem med Pias hjælp, men da jeg ikke kunne
løfte eller flytte noget, så står den stadig på køkkenbordet.

Testen var med både op- og nedture. Mest opture, men forholdene var ikke de
bedste og de var bestemt meget svingende.

Både lørdag og søndag morgen begyndte forholdene at blive gode på 80 meter
kl. 0625 UTC.

Den første der kaldte mig var K5KG og straks efter WE3C. Jeg kørte ellers
på G5RV antennen, men lavede en test med WE3C og han sagde at Butternutten
var bedst, så den fortsatte jeg så med.

Ud over amerikanere kom VP2, FY5, 6Y3, HK1, PJ4, J70 og mange flere i
loggen. Da jeg ramte TI5W bad han mig QSY til 40 meter og det gik også
fint.

Jeg havde lige fundet XE2X og skulle til at kalde, da Jan OZ1ADL kaldte en
gang og fik QSO.

Bare rolig Jan, jeg snuppede ham lige efter.

Søndag morgen 0610 UTC gik signalerne på 80 meter kortvarigt fra S9 til S1.
Flere gange oplevede jeg at der kom umanerlig støj på dele af et bånd. F.
eks. Kunne der var ro fra 3570-3540 med stærk QRN eller høj støj nedefter.
Det gjorde sig gældende på flere bånd.

Søndag tegnede til at blive bedre på de høje bånd, da 15 meter åbnede ret
hurtigt. - Dog døde båndet fuldstændigt ud og der blev flyttet ned på 20
meter igen. Pludselig åbnede 15 meter igen.

Ti meter taler vi ikke om. Det var LZ der tog QSO-erne plus et par lande i
samme retning.

Igennem testen kørte jeg S/P i mere end 70 pct. af QSO-erne. Opdagede
hurtigt, at der var mange der ikke svarede lige når jeg kaldte, så efter
lidt justering fandt jeg ud af, at når min XIT lå ca. 100 Hz over dem, så
kom jeg ofte igen med det samme. Det er observeret i flere tester. Mit
pitch står her på 700 Hz og jeg lytter mørkt, så det er måske årsagen.

Igennem testen fik jeg flere mails fra ZM4T folkene om, hvordan testen gik
nede hos dem. Jeg søgte jo båndene igennem hele tiden og endelig lykkedes
det mig at finde dem lørdag kl. 1440 på 7052 Khz med 579 og der var QSO. -
20 mins senere nåede jeg ned på 7007 og fandt ZM1A. Han var meget svag med
449. Ingen QSO med ham før søndag 1510 UTC.

40 meter fik jeg ikke lavet det jeg ønskede, men det lykkedes dog at få
Japan og havde i langt tid ledt efter JH4UYB Masa, der bare er fast og god
til en 80 og 40 meter QSO.

Desværre fik jeg ham ikke på 80 meter, men det lykkedes at køre JR5UCE kl.
2129 UTC og iflg. Gray line kortet var det lige før hans sunrise.

Med mine antenner og effekt, så er det nok med én QSO til de svære områder
og så bare fortsætte med at samle multipliers for at få et resultat.

Fra Thailand var E2X fantastisk. Han hørte én hver gang man kaldte og det
var en fornøjelse. Fik dog også HS0ZLM Finn, HS0ZAR og HZ0ZIA, sidste endda
på 80 meter.

8R1/AG6UT var jeg efter på både 20 og 15 meter uden nogensinde at opnå QSO.

Der var et par stationer med kraftig brum. Den første blev 5B4AIF.

8P5A kørte på 7081 kl. 2130 UTC. Det er den hurtigste hastighed jeg
nogensinde har hørt i contester og hvor kaldesignalet - i den tid jeg
lyttede på ham, blev givet efter hver tiende op til hver femtende QSO!

Undskyld Thomas for to gange QSO på 15 meter. Dit signal var ikke nær så
stærkt hos mig på det tidspunkt og du var ikke nær så kraftig som de andre
EA8 stationer. Det kan være beam-retningen.

Jeg havde QRM og havde hørt 8S da jeg kaldte ind og straks du skrev HEJ –
så skulle der lyttes én gang mere og det blev 8U :-)

HK1NA må have fyret op under alt. Det var dog et fantastisk signal I havde.
Jeg fandt jer dog for sent på 15 meter søndag eftermiddag/aften så der gik
det hele jeres tid med at køre USA og jeg havde ingen chance.

Søndag aften var der mest zonerne 15 og 16 og et hop på 40 meter kl. 2130
UTC gav kun ganske få signaler. Der var alle fra zone 33 men pludselig lå
3B9HA på 7071 med særdeles fint signal, og et kald og man var igennem.

Alt i alt var det en dejlig contest ,hvor jeg en gang imellem var helt høj.
Det var jeg dog ikke efter at have sovet og skulle op. Som testen skred
frem fik jeg flere og flere problemer med ryggen og det endte med ,at jeg
skulle have nogle stærke piller 15-20 minutter før jeg skulle op og måtte
have Pia til at hjælpe mig ud af sengen og få tøjet på. - Et par krykker
blev fremskaffet så jeg kunne komme i kontorstolen, og her blev så serveret
vand, the, kaffe, frugt og energi drikke. Nå ja, da jeg råbte at jeg
passerede 1500 QSO-er blev der serveret budding! - tag den. Så i og for sig
må jeg vel have været assisted. Pia var en uvurdelig hjælp igennem hele
weekenden og tilbød et glas rødvin kl. 0100 mandag morgen da testen
sluttede. Det hjalp dog ikke på smerterne ! - Aner ikke om ryg- problemerne
skyldes mit fald for 3-4 mdr. siden. Må høre hvad de skriftkloge siger på
torsdag, eller hvilke forslag de har.

Gik efter testen på DX-clusteret og kunne se at ZM4T havde hørt mig 0745 på
80 meter hvor jeg kørte Carribean. Hvis de har kaldt mig, har jeg ikke hørt
det. Jeg havde hørt og kørt dem inden testen på ca. samme tid.

Ingen cluster eller anden hjælp, men udelukkende søgning fra båndgrænserne
og op hele tiden. Svarede alle dem, der kaldte CQ og det giver i sidste
ende også lidt på bundlinien.

Af og til eget CQ men det var kun få gange.

Kørte iflg. N1MM loggen med i 35 timer. Aner ikke hvorledes den regner det
ud, men jeg gik når jeg skulle spise og sove og tog ingen hensyn til hele
klokkeslæt.

Bånd         QSO    zoner    lande

160 meter    233     7      41

  80 meter    526   17      74

  40 meter    266   25      77

  20 meter    367   25      82

  15 meter    299   25      68

  10 meter      10    3        6

                 1521  102    348

             i alt 1.063.800 point

Multiplier mangler så man var kommet på en højere score, men sådan var det
nu i år.

Anvendte en K3 samt ALS-600 med 300 watt til omtalte antenner.

N1MM+ kørte fremragende.