[OZ-CONTEST] WPX CW OV3X (OZ8AE) SOABHP TB-wires

Jørgen Christensen jorgenchr55 at gmail.com
Wed May 31 15:27:23 EDT 2017

Gik til testen uden så mange forberedelser, bortset fra at skulle
kontrollere om jeg forstyrrede hos en genbo. Genboen mente det var mig der
forstyrrede deres fladskærm. Det havde stået på i mere end et år. 4G blev
på dette tidspunkt monteret på en mast tæt ved os. Deres 30 år gamle
bredbåndsforstærker og fire ubrugelige antenner var årsagen. En UHF antenne
og kabel direkte til fladskærmen og alle pixeleringer var væk.

Startede testen lørdag morgen kl. 0300 lt. Hørte godt nok aktivitet på 20
meter, men sprang det over. Jeg smuttede på 40 meter hvor der var flere
points og hvor der også var masser af multipliers.

40 meter var med en del baggrundssus og der var en del QSB på signalerne. -
Alligevel fik jeg kørt en del og gik om morgenen direkte på 20 meter. -

Lørdag morgen var syd-øst Europa i gang med pile up til Japan på 15 meter.
Heroppe var der absolut intet at høre.

Så forholdene var bestemt ikke ens for os alle!

Gik så i gang på 20 meter og fik nogle Japanere med gode multipliers.

20 meter blev så det primære bånd i denne test. - I løbet af dagen forbi 15
meter. Med gode pauser aktiv til 0300 søndag morgen lokal tid.

I gang igen kl. 0600. UA9-erne klagede over ”magnetic storm” og skulle have
nummeret gentaget. LA stationer havde stærk aurora på deres signaler, så et
og andet var i gære.

Fra USA var der ikke nær de samme signaler og stationer som om lørdagen. 20
meter var det højeste bånd jeg kunne køre indtil sent søndag eftermiddag.

Pludselig åbnede 15 meter. Kørte båndet igennem og ramte RU1A der bad mig
gå på 28022. Gik straks derop og fik QSO og derefter kørte jeg et par
QSO-er, men de stationer der var på 10 meter, var ikke nye prefix – og kun
fra Europa, så jeg valgte at gå tilbage og skifte mellem 20-15 og senere 40
meter. Alt i alt gav 40 meter flere points.

På 20 meter fandt jeg VO2AAA i kæmpe pile up. Fik ham og trillede videre.
Blot 20 mins senere var han på 15 meter med fint signal. Kørte ham og ledte
så videre vest-over. Der var ingen andre US stationer. Derimod fik jeg lidt
Sydamerika på 15 meter.

Det gik nogenlunde med RUN på 80 og 40 meter. Dog var QRN og QSB noget af
en udfordring.

Midt på aftenen lå tyskerne særdeles svage på begge bånd.

I løbet af testen fik jeg QSO med ZA/OU2I Henning på 40 og 20 meter. Fik
lavet en sammenligning af hans to antenner. Vertikalen vandt med 2
S-grader. - Tak for QSO.

5Z4/OZ1AA Thomas hørte jeg ikke. - Jeg var på intet tidspunkt på
DX-clusteret og fandt efter testen ud af, at Thomas slet ikke var
rapporteret på DX-clusteret.

Fik kun QSO med OZ3SM og OZ0Q. Hørte OZ8SW to gange og kaldte, men Steen
måtte opgive QSO. - Undrer mig over ,at OZ-erne ikke kalder hinanden i
sådanne en test. Det er trods alt hurtige og gode multipliers. Det kan
selvfølgelig være tilfældigheder, at vi ikke render ind over hinanden?

For første gang i to år kunne jeg køre en test og være tilfreds med min
Elecraft K3 maskine. - Da 9G5X annoncerede deres DX-pedition i marts, gav
de en forklaring på, hvorfor de havde ændret deres indstillinger på alle
deres radioer. - Efter DX-peditionen skrev jeg til en af deltagerne, Steve
G3VMW / M2X og fik straks en fin mail.

Gik straks ind og lavede deres forslag til indstillinger på radioen og
noterede mine oprindelige indstillinger (hidtil anvendt GM3SEK
indstillinger der var meget bedre end Elecrafts indstillinger). Det var en
klar forbedring af modtageren. Nu er der ikke mere pumpende signaler på
båndene og man kan endda have fuld RF gain. Dog foretrækker jeg stadig max
kl. 1500 på RF gain.

I kan læse deres bemærkninger til radioen under 9G5X.

Lørdag eftermiddag var der indkaldt til sommerfest hos min nabo – en
campingplads. Da de startede musikken kl. 1530, blev alle vore vinduer og
døre lukket, dog uden den store effekt. Måtte til sidst have mit nye
headset med lukkede øretelefoner på. Det hjalp lidt men musikken generede
stadig. - Af en eller anden grund stoppede festlighederne kl. 1730 – nogen
tid før normal stop af musik kl. 2200. - De må have generet en masse i hele
området hernede.

Igennem testen kun ganske få stationer med brum og klik. Til gengæld er det
mig stadig en gåde, at utallige operatører ikke kan finde ud af at spørge
om QRL? inden de går i gang med CQ. Der er både kendte og mindre kendte
deltagere, der blot starter op og tror de kan overtage en frekvens.

Anvender man N1MM i SP mode, trykker man blot på F1 og så spørger
programmet QRL? Inden den begynder at kalde CQ.

Her er forskellen på min deltagelse i WPX i 2017 og i 2016.

I denne weekend kørt med 300 watt til en TH3MK4 i 10 meters højde og en
G5RV i 12 meters højde:

Resultatet:

      Band     QSOs     Pts    WPX  Pt/Q
                3,5     225       468      69   2,1
                   7     436     1248    236   2,9
                 14     605       993    318   1,6
                 21      73          87      22   1,2
                 28        5            5        0   1,0
           Total    1344       2801    645   2,1

            *Score : 1.806.645*

Resultatet fra 2016 hvor jeg kørte med 90 watt til TH3MK4 i 10 meters
højde, en Butternut placeret 2,5 meter over jord
og med hævede radialer samt min G5RV antenne i en 12 meter flagstang.

              Band      QSOs     Pts      WPX

                3,5           34        76        30
                  7          294      907      162
                14          438      786      228
                21          298      440      139
                28          120      130        54
       Total              1184    2339      613

          *  Score : 1.433.807*

Brugte ikke alle 36 timer til testen. Havde et par lokale udfordringer
der skulle løses. Med de antenner og effekt
er jeg særdeles tilfreds denne gang. Radioforholdene var alt andet end
gode for os.
   73 Jørgen OZ8AE  OV3X